Tillbaka

Bonniers startar romantikförlag

2012-04-02
av Tove Leffler
Foto: Omslag från Fenix Förlag
  Bonnierförlagen startar genreförlaget Fenix, som ska ge ut pocketböcker inom bland annat romantik, spänning och historia. Målgruppen är kvinnor mellan 25 och 50 år. Förlagschefen och redaktörerna kommer alla från Harlequin.

Fenix planerar ha en utgivningstakt på 108 böcker per år och ambitionen är att inte fokusera på författaren, utan på genrer.  Precis som förlaget Harlequin har gjort sedan 1979 i Sverige.

I den första månadens utgivning ingår nio böcker i fyra olika genrer: romantik, spänning, urban fantasy och historisk. Även i spännings- och urban fantasy-böckerna finns det fokus på relationer och romantiska inslag.

Merparten av titlarna är sådana som Bonnierförlagen har gett ut tidigare och som ”fanns i huset”, säger Stefan Henriksen, förlagschef på Fenix.

– Det är böcker som inte fått den chans de förtjänar, tycker han.

Nu paketerar man om dem och hoppas kunna sälja dem en gång till.

Även i spännings- och urban fantasy-böckerna finns det fokus på relationer och romantiska inslag.

Stefan Henriksen kommer från Harlequin där han var sälj- och marknadsansvarig. Förlagets redaktörer har även de en bakgrund från Harlequin.

Ni blir också den första egentliga konkurrenten till Harlequin i Sverige?

– Ja, det är första gången någon paketerar den här typen av litteratur som genre på samma sätt som de gör. Dessutom är det ett bra tänk att ompaketera titlar, säger Stefan Henriksen.

Med den snabba utgivningstakten kommer man snart att ”äta upp” lagret och backlisten och då fyller man på med nyinköpta rättigheter. Fram över kommer det även att bli aktuellt med e-bokutgivning.

– Vi ser ju hur stor den marknaden är inom den här sortens utgivning utomlands. Jag vill gärna ge ut e-böcker, säger Stefan Henriksen.

Inför lanseringen har man byggt upp en ny prisskala: från prisgrupp 1 till prisgrupp 6. Alla de första böckerna ligger i prisgrupp 2, vilket innebär ett f-pris på 40 kronor och ett rekommenderat utpris på 69 kronor.

– Den nuvarande pocketskalan passade inte oss, säger Stefan Henriksen.

Även formatet skiljer sig från en vanlig pocket: lite högre och lite bredare.

På Pocketgrossisten är man positiv till satsningen.

– Vi ser det som ett sätt att öka marknadsandelarna, säger Thomas Thorhuus, vd på Pocketgrossisten, som försöker sälja in Fenix böcker till alla de kanaler han jobbar med. Första leveransen har redan gått ut till några Pressbyråer, Ica-butiker och Åhléns.

– Vi säljer till de ställen där man säljer motsvarande produkter, det är ju samma segment som Harlequin. Det är en bra produkt i det segmentet, sedan får man ser hur stort intresset blir när det redan finns en stark aktör.

Primärt kommer Fenix böcker att säljas i sina egna ställ, men man kan även ta in dem i ett vanligt pocketställ, säger Thomas Thorhuus.

Pocketstället har valt att inte ta in böcker från Fenix.

– Vi ser det som att de vill ge Harlequin en match och vi säljer inte Harlequin heller, säger Tor Enander, vd på Pocketstället.

Eftersom de valt en egen prisskala, nytt format och dessutom vill stå i egna ställ vid kassan, precis som Harlequin betraktar Pocketstället det inte som en pocketbok.

– Det är så vi ser på den typen av böcker, inget ont om det, men de ska inte tävla mot den vanliga pocketboken.

Enligt Fredrik Axegård, inköpschef på Akademibokhandeln och Coop, skiljer sig strategin åt mellan de två försäljningskanalerna. Hos Akademibokhandeln är den här genren inte så stor och de säljer inte Harlequin.

– Hos Coop är frågan lite mer komplex. Där konkurrerar de direkt med Harlequin. Man kan inte ha båda serierna, så där får man välja. Harlequin är rätt beprövat, fyller sin funktion och går genom tidningsdistribution. Alternativet, enlig Fredrik Axegård, är att Coop väljer att ta bort Harlequinställen och ersätta dem med Fenix, eftersom de skulle konkurrera ut varandra.

– Annars skulle de stå vid pocketen och kannibalisera på den och det vill vi inte, säger Fredrik Axegård.  

Fenix har lägre marginaler än vanlig pocket, men något bättre än Harlequin. Däremot har man ingen returrätt på Fenix - utan måste rea ut dem i stället - vilket man har på Harlequin via Tidsam. Det gör att Fenix måste sälja lika bra eller bättre än Harlequin för att den affären ska löna sig. 

Anledningen till att man måste byta ut Harlequin mot Fenix är, enligt Fredrik Axegård att "ytan helt enkelt inte finns" i de flesta mindre butiker. Dessutom är det innehållsmässigt lite "kaka på kaka".

– Man vill inte ha två av samma mynt. I de större butikerna kan det bli pedagogiskt svårt att förklara varför de ska ha båda, säger Fredrik Axegård och fortsätter:

– Det är inte en helt lätt nisch att slå sig in på, någon kommer ju att bli förloraren, säger Fredrik Axegård.

På Förlaget Harlequin tycker man att det är bra att det startar ett nytt förlag med inriktning på de här genrerna.

­– Det kan betyda att dessa genrer kommer att få större plats i butikernas hyllor och bli synligare. Jag tror att det kan gynna både marknaden och framförallt konsumenten, säger Anette Ekström.

– Det här kommer att vara bra för oss. Ibland kan man känna sig lite ensam på marknaden. Det är möjligt att det kan öppna för nya återförsäljare och det är bara positivt. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.