Tillbaka

Bookbeats intäkter ökade med 20 procent

2022-05-10
av Kristian Lönner
Niclas Sandin
Foto: Sara Mac Key

Bookbeat ökade sina intäkter med 20 procent på den svenska marknaden under årets första kvartal. Det är främst i åldrarna 35 till 54 år som Bookbeat hittar nya användare.

Bookbeat skriver i ett pressmeddelande att bolagets intäkter ökade tre gånger så snabbt som den svenska marknaden totalt under första kvartalet 2022. Bookbeat hänvisar till den officiella bokförsäljningsstatistiken som visar att digitala abonnemangstjänster för böcker ökade med 6,3 procent under samma period.

Bookbeat släpper samtidigt statistik över vilken ålder användarna har. Här syns ett trendbrott. Under pandemin ökade andelen användare i gruppen 55 – 64 år och var i början på 2021 20,3 procent. Nu har den siffran sjunkit till 12,8 procent. I stället har andelen användare i åldersgrupperna 35 – 44 samt 45 – 54 år ökat till 21,4 respektive 18,3 procent.

– Vi är stolta över årets start i Sverige där Bookbeat organiskt växt mer än tre gånger så snabbt som marknaden. Vår data visar att de flesta nya användarna fortfarande är från åldersgruppen 25-34 år och den största ökningen ser vi mellan 35-44 år. Pandemimönstret där äldre ökade sin andel i tjänsten är brutet, säger Niclas Sandin, vd på Bookbeat, i ett pressmeddelande.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.