Bookbeats intäkter ökade med 20 procent
Bookbeat skriver i ett pressmeddelande att bolagets intäkter ökade tre gånger så snabbt som den svenska marknaden totalt under första kvartalet 2022. Bookbeat hänvisar till den officiella bokförsäljningsstatistiken som visar att digitala abonnemangstjänster för böcker ökade med 6,3 procent under samma period.
Bookbeat släpper samtidigt statistik över vilken ålder användarna har. Här syns ett trendbrott. Under pandemin ökade andelen användare i gruppen 55 – 64 år och var i början på 2021 20,3 procent. Nu har den siffran sjunkit till 12,8 procent. I stället har andelen användare i åldersgrupperna 35 – 44 samt 45 – 54 år ökat till 21,4 respektive 18,3 procent.
– Vi är stolta över årets start i Sverige där Bookbeat organiskt växt mer än tre gånger så snabbt som marknaden. Vår data visar att de flesta nya användarna fortfarande är från åldersgruppen 25-34 år och den största ökningen ser vi mellan 35-44 år. Pandemimönstret där äldre ökade sin andel i tjänsten är brutet, säger Niclas Sandin, vd på Bookbeat, i ett pressmeddelande.
Vad tyckte du om artikeln?