Tillbaka

Daniel Åberg gör allt själv

2009-12-09
av Lasse Winkler
Foto: Daniel Åberg väljer att ge ut sin nya bok utan hjälp av ett förlag
Efter debuten med Dannyboy & kärleken väljer Daniel Åberg att gå sin egen väg. Med sin nya bok Vi har redan sagt hej då gör han allt själv: från att skriva texten, redigera, korrläsa, sätta den, till att göra omslag, trycka och marknadsföra den. Och han bestämmer själv priset

Som journalist på TT Spektra med bland annat bokbranschen som bevakningsområde har Daniel Åberg skaffat sig en djupare kunskap än de flesta om vilka möjligheter teknikutvecklingen ger en författare som vill ge ut sin egen bok. Hans första bok, Dannyboy & kärleken, kom ut på Forum 2005 och trycktes i 3 000 exemplar.

Erfarenheterna från det samarbetet, och kunskapen om hur bokbranschen fungerar idag, har gjort att han valt att satsa på självpublicering med den nya boken Vi har redan sagt hej då. Satsningen är i många stycken lika professionell som hos ett förlag.

Som debutant var han en av de mer omtalade även om boken upplagemässigt inte blev någon succé. Daniel Åberg fick i våras erbjudandet att köpa loss de sista exemplaren innan de gick till papperstuggen.

Han är inte missnöjd med Forum men tycker inte att den nya boken skulle fungera där och han tror att det är en ömsesidig uppfattning.

 

– Jag har en känsla att de vill ha en bredare bok än den jag vill ge ut. Det här är en smalare bok än den förra, och mörkare. Inte lika publikfriande.

Bakom beslutet att ge ut boken själv ligger lika mycket nyfikenhet på hur allt fungerar och vad som är möjligt som de erfarenheter han skaffat sig med att arbeta med ett etablerat förlag.

Han vill själv kunna bestämma allt: Hur ska omslaget se? Ska jag ge ut en e-bok? En ljudbok?

För en enskild författare ser den ekvationen helt annorlunda ut än för ett förlag och svaren blir ofta därför inte de samma.

 

– Jag har en viss plattform som journalist och en position på nätet (en egen blogg) och egentligen inte så mycket att förlora.

Daniel Åberg vet att andraboken kan vara ett lotteri. För väldigt många, om inte de allra flesta, blir det upplagemässigt en besvikelse. Andraboken säljer ofta mindre än debuten.

– Det verkar lika vanligt att man går ett steg neråt i karriären som uppåt. Själv tycker jag att den här boken är bättre än den första.

Daniel Åberg är som journalist medveten om faran att redigera och korrläsa sin egen text, men gör det till en grej att göra jobbet själv.

Planen är att allt ska vara klart före nyår och boken ska komma ut den andra februari.

Boken ska tryckas som print on demand (pod) hos Publit och i mitten av januari gör han ett första tryck på 150 exemplar.

 

– 50 till 60 stycken ska användas som recensionsexemplar. Resten ska gå åt på min releasefest.

Daniel Åberg har tänkt mycket på priset. När Dannyboy & kärleken kom ut var han mycket fundersam över Forums prissättning.

– Jag frågade dem vad den skulle kosta och vem de trodde skulle köpa den. De som skulle vilja köpa den skulle inte vilja betala det priset de satte på boken.

Helst hade han velat se den boken utgiven i ett amerikanskt mjukformat, så kallat trade paperback som är ett exklusivare pocketformat, och prissatt till runt 150 kronor. Men det blev ett vanligt hårdband i stället.

När ett traditionellt förlag ger ut podversioner av sina böcker kan prisbilden variera från under en hundralapp till över 300 kronor. Allt beroende på den bakomliggande kalkylen som inte alltid är begränsad till en kostnadsberäkning utan lika ofta värderar tillgång och efterfrågan. Hur mycket kan man ta betalt?

För Daniel Åberg ser kalkylen annorlunda ut. Som en författare i början av sin karriär vill han nå ut, få läsare. Så han vill hålla priset så lågt som möjligt.

 

– Boken kostar 60 kronor att trycka och jag vill att den säljs på nätet för cirka 120 kronor. Så det blir ett litet påslag. Ser man på nätbokhandeln så har de podböcker som säljs för 170- 180 kronor. Det är alldeles för dyrt för den produkten.

Han tjänade inga pengar på den första boken så han förväntar sig inte att tjäna några på den här heller. När Dannyboy & kärleken såg ut att ha sålt färdigt i inbunden version ville han att förlaget skulle ge ut boken i pocket. Det gjorde man inte så Daniel Åberg startade ett eget förlag med en kompanjon och gav ut den själv. Han tryckte 5 000 exemplar och behövde sälja 1 700 för att få ekonomin att gå ihop.

 

– Vi har nog 1 000 exemplar kvar. Nästan halva försäljningen har skett via Adlibris.

Det förlaget, Sockerförlaget, blir basen för den här boken och en pocketversion om ett antal månader om allt går som beräknat.

För den intresserade kommer det att gå att följa Daniel Åbergs äventyr i bokbranschen via hans blogg.

– Jag tänker vara öppen och redovisa allt arbete. Hur jag gör och hur det går.

 

Följ arbetet på Daniel Åbergs blogg

www.danielaberg.se

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.