Debutantpris var ett pr-jippo
itten av februari skickade Akademibokhandeln ut ett pressmeddelande om ett nyinstiftat debutantpris som ville »…uppmärksamma lovande debutanter och underlätta för dem att nå ut till en bredare publik.« Vinnare av priset var Norstedtsförfattaren Eija Hetekivi Olsson med boken Ingenbarnsland.
Det fanns en motivering för priset: » För sin flammande debut om en förortsuppväxt i ett hårdnande Sverige. Eija Hetekivi Olsson har skrivit en roman sprängfylld av ilska över det sätt vuxenvärlden behandlar och bemöter barn och ungdomar, i och utanför skolans »trygga« väggar.«
Men det fanns inget pris. Akademibokhandelns chef Bo Holmberg hade, i samarbete med Norstedts förlagschef Peter Wilcke, valt ut pristagaren.
Bo Holmberg:
– Jag funderade på hur det skulle fungera om vi tog en debutant under våra vingar. Marknadsföra den och få vår personal engagerad i debutanten. Varför inte göra det i form av ett debutantpris?
När Bo Holmberg testade idén internt fick han klart för sig att det skulle ta lång tid att på allvar etablera ett pris. Det skulle bli aktuellt tidigast sent i höst.
– Så jag ringde till Peter Wilcke och frågade om de inte hade någon författare som vi kunde hjälpa.
Det var hela urvalsprocessen.
Bo Holmberg:
– Jag vill testa om idén bär. I stället för att vänta i flera månader så gör vi det ordentligt nästa år i stället. Då går vi ut och bjuder in alla förlag så att de får nominera en författare till priset.
Vad tyckte du om artikeln?