Tillbaka

Dorotea Bromberg: ”Förlaget ska leva vidare”

2020-05-20
av Kalle Laxgård
Dorotea Bromberg
Foto: Casia Bromberg

Dorotea Bromberg förnekar bestämt spekulationerna om förlagets nedläggning.

Istället öppnar förlagschefen upp om Brombergs framtid.

I en lång intervju med SvB ger hon sin bild av den nya utgivningsstrategin, ägarnas uthållighet och känslan av att bli dödförklarad.

Dagen efter inslaget i Förlagspodden bär Dorotea Bromberg på dubbla känslor. Dels djupt rörd efter att ha "dränkts av fina ord” från människor som velat framföra hur mycket hennes förlag betytt för dem. Samtidigt önskar hon att hon sluppit höra dem.

– Det är inget roligt att bli dödförklarad, säger Dorotea Bromberg.

I senaste avsnittet av Förlagspodden beskrivs hur Brombergs, grundat 1975, i dagarna ska läggas ner. En uppgift Dorotea Bromberg, delägare och förlagschef, kraftfullt tillbakavisat. Själv hade hon inte kontaktats inför inslaget, som nu är bortklippt.

Du menar att uppgiften är helt fel. Förlagspodden sade sig ha två av varandra oberoende källor på att det stämde. Vad tror du ligger till grund för påståendet?

– Jag vet faktiskt inte. Jag har pratat med Lasse Winkler (journalist som driver Förlagspodden reds anm.) efteråt och fått höra att jag inte får veta det. Så jag vet inte. Men som du vet var det tuffa tider redan före corona. Några personer har fått sluta hos oss de senaste åren vilket varit otroligt smärtsamt för mig personligen och ännu värre för dem. Så kanske kommer det därifrån, säger Dorotea Bromberg.

Så det finns ingen sanning alls i detta?

– Nej, inte alls. Det enda beslut vår styrelse har fattat är att vi måste minska våra kostnader för att klara det här året och sedan se vad som händer.

Har ni tagit fram något scenario, typ: ”Vi kör på till ett visst datum och tar det därifrån”?

– Nej. Det som är sagt mellan oss ägare är att avsikten är att förlaget ska leva vidare. När vi kommit ut på andra sidan krisen avgör vi hur vi ska driva det, vilka böcker som ges ut när. Inget dramatiskt.

När jag intervjuade dig i måndags sade du att corona varit ”en kniv i ryggen” på er. Vad menar du med det?

– Vi tillhör de förlag som är mycket beroende av den fysiska bokhandeln och vår försäljning har tagit mycket stryk under våren. Internetbokhandeln har gått upp och ner och vi har ingen större digital försäljning. Vi lever mest på våra pappersböcker och det har varit väldigt kännbart.

Hur?

– Vi har genomfört utgivningen som planerat under våren och det har verkligen inte gått som vi har tänkt. Om inte halverad försäljning så någonstans där. Vi har också haft några större beställningar (böcker som skulle ha gjorts på uppdrag för företags räkning, reds. anm.) som dragits tillbaka som en konsekvens av corona.

Ni har också bestämt er för att skjuta upp titlar. Varför?

– När försäljningen blir sämre månad efter månad drar vi förstås slutsatser av det. Det kommer inte bli bättre på länge. Vi ska överleva men då måste vi också minimera kostnader. Vi ser över alla löpande kostnader men drar också ner på vår höstutgivning. Vi avvaktar för att se hur marknaden ser ut efter den här pärsen.

Hur mycket drar ni ner i höst?

– Vi avser genomföra vår och sommar som tänkt men av sex böcker som var planerade till hösten kommer vi att ge ut två.

Du säger att ni fokuserar på att hålla nere alla kostnader. De senaste åren har ni minskat personalstyrkan. Hur har det sett ut?

– Det har varit stegvis. Som mest var vi sex personer och nu är vi tre. Det är förstås en stor andel. Den sista som slutade var i fjol. Men vi har också dragit ner på utgivningen.

I vilken omfattning då?

– Vi har gjort kanske drygt 30 titlar förut och nu var avsikten att vi skulle ge ut 19-20. Men strukturen på utgivningen har också förändrats något.

Hur?

– Ingenting dramatiskt men lite mer svenskt och lite mindre utländskt. Mer fackböcker och barnböcker, mindre skönlitteratur. Vi följer marknaden helt enkelt – men helt inom ramarna för Brombergs.

Brombergs nisch – kvalitetslitteratur, ofta översatt – är inte den bäst anpassade för ljudboksformatet. Ni har också förlorat mycket på utvecklingen mot mer lyssning. Hur ska ni förhålla er till det framöver?

– Vi ska fortsätta ge ut mer svenskt – ännu mer än vi tidigare tänkt oss. Vi måste anpassa oss. Jag respekterar den här utvecklingen och vi är på god väg att hitta helt nya författarskap som också fungerar som ljud, och ändå ryms inom vår profil. Vi har några sådana författare på gång.

Ekonomiskt har ni haft en nedåtgående trend de senaste åren. 2018 omsatte ni 13,8 miljoner. Var landade siffrorna 2019?

– Vi hamnar på 11,5 i omsättning. Det blir röda siffror, men eftersom årsredovisningen inte är helt klar kan jag inte säga närmare än så.

Vilken storlek på förlaget tror du är realistisk framöver?

– Jag hoppas att vi åter kommer över 20 miljonersgränsen. Det är dit vi ska. Vår plan för i år var att hamna där, strax under, vilket var fullt realistiskt. Och svarta siffror. Men nu är ju budgeten helt förändrad och jag vågar inte göra någon ny prognos.

Det hade varit en skarp vändning.

– Ja. Men tyvärr.

Du sade tidigare i veckan att Förlagspoddens inslag ”kommer att kosta förlaget kolossalt”. På vilket sätt?

– Det är det som händer när såna här saker sägs,”förlaget läggs ner i dagarna”. Det leder till att författarna hör av sig och undrar om de kommer få betalt? En jättestor oro på en gång. Som sedan sprider sig snabbt även utomlands. Plötsligt måste jag svara på en massa frågor jag inte har någon anledning att ens få. Jag menar: Vi mår bra! Vi har kapital! Vi fungerar! Jag försöker parera det bäst jag kan, men det oroar många som samarbetar oss. Framför allt våra författare.

Vad säger författarna?

– Några undrar vad som händer, om det är sant, hur ska det gå. Det är en oro jag väldigt gärna hade sluppit. Särskilt som det är tufft som det är.

I vintras lämnade Majgull Axelsson er för Norstedts. Har ni tappat fler författare?

– Nej, inte vad jag vet.

Gör spekulationerna om er nedläggning att ni behöver agera annorlunda nu än ni annars hade gjort?

– Nej, det tror jag inte. Talar vi om våra författare har jag så pass god relation till dem och deras agenter att jag kan lugna dem. Jag har en väldigt nära personlig relation till alla våra utländska författare, från Ian McEwan till Patti Smith. De är nära vänner. Men det här säger jag ett dygn efter [att uppgifterna började spridas], jag hoppas inget händer.

Hur ska ni jobba framåt nu?

– Vi minskar våra kostnader och nyutgivning. Uthållighet har vi. Men, det handlar inte bara om hur vi ska satsa efter krisen, utan också: Hur skadad blir bokmarknaden? Hur förändrad blir den av coronan? Vi måste – och vill – förändra oss. Svar på hur har jag inte ännu, vi får återkomma där.

I fjol tog du in Bicky Chakraborty, vd och grundare för Elite hotels och Bishops Arms samt miljardär, som delägare på 50 procent. Hur har det förändrat verksamheten?

– Vi hade stora planer som skulle sättas i gång den här våren. Bickys roll är främst att säkra att vi står stadigt. Men vi har också planerat att arrangera saker. Hans hotellkedja har länge velat få mer kulturprägel, men förmår inte det av egen kraft. Så vi har skissat på att ordna events och att vi ska marknadsföra våra böcker via dem.

En annan hotellägare och miljardär sålde sitt svenska förlag i förra veckan på grund av stora förluster kopplade till corona-krisen. Hur uthållig är Bicky Chakraborty?

– Jag förstår att det är tacksamt att dra parallellen. Men Bicky har aldrig haft för avsikt att satsa på bokbranschen och revolutionera den. Det är jättestor skillnad på de här herrarna.

Dorotea Bromberg fortsätter:

– Bicky är en förmögen man som har problem med sina hotell, det är klart han har. Det enda jag kan säga är det han säger till mig, klart och tydligt: ”Jag står vid din sida, du kan räkna med mig. Jag tycker det är klokt att dra ner på kostnader och övervintra genom krisen. Jag finns här”. Jag har känt honom i 30 år, så när han säger: ”Inget kommer att hända. Jag finns här bakom dig om du behöver mig” så litar jag på honom.

Du har drivit förlaget länge nu. Hur känner du själv inför framtiden?

– Jag är lika brinnande road av den här verksamheten, trots alla år. Vi fyller 45 år i år, visste du det? Jag älskar förlaget mer än någonsin och kommer göra allt för att det ska leva vidare.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.