Tillbaka

En icke-deckare gör succé i Europa

2010-04-20
av Lasse Winkler
Foto: Ola Kjelbye
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, en skröna i Arto Paasilinnas och Jaroslav Haseks anda, är en av det senaste årets mest unika succéer på den svenska bokmarknaden.

ätter boken sitt segertåg internationellt och etablerar på vägen inte bara en helt ny författare men också en ”ny” författaragentur på den svenska marknaden.

Det var ingen som såg potentialen när Hundraåringen… gavs ut i höstas. Det var heller ingen som såg bokens möjligheter på den internationella marknaden i vintras. Den första agenturen som fick chansen på boken visste inte vad de skulle göra med den så författaren stoppade alla försök från förlaget att ragga andra svenska agenter.

Därför kunde rättigheterna till slut hamna hos en svensk agent på en spansk agentur: Pontas.

Hundraåringen… har på svenska sålt i 58 000 exemplar inbundet, trycks i en första upplaga i pocket på 50 000 exemplar med ytterligare ett tilltryck på 50 000 inplanerat. Allt har skett genom mun till mun-rekommendationer. Det är alla förlags våta dröm-scenario.

 

På ett par månader har Pontas nu sålt boken till 14 länder och 15 språk. Och den har sålt på ett spektakulärt sätt med mellan sju till tio förlag i tuffa auktioner på alla de stora marknaderna i Europa.

Det innebär inte bara ovanligt stora förskott, hittills mellan tre och fyra miljoner kronor (förtjänsten på den svenska utgåvan kommer att vara något liknande när pocketen sålt färdigt), utan också avtal om kraftfull marknadsföring när boken kommer ut. Bland annat med löfte om att göras till en ledande titel eller huvudtitel på flera marknader. Och det handlar oftast om stora, ledande förlag på respektive marknader; i Tyskland Bertelsmann/Random House, i Italien Bompiani, i Frankrike Presses de la Cité, i Spanien Salamandra och i Holland Signatuur.

 

De flesta svenska förlag och agenturer har länge önskat sig ett större internationellt genomslag av en svensk författare som inte skriver deckare. Det har knappt skett under 2000-talet, undantaget Marianne Fredriksson. Nu kom det med Hundraåringen…

 

Sättet på vilket förlagen har slagits om boken, hur många de varit i budgivningarna och nivån på förskotten visar att boken slagit an på bredden internationellt. Många har velat ge ut boken, trots att det handlar om en debutant och inte är en deckare men en skröna från Sverige. Om det blir en trend och/eller om det etablerar Jonas Jonasson internationellt kommer att visa sig de närmaste åren. Men slår boken så ökar suget efter svenska författare ännu mer.

 

 

Läs också intervjun med Jonas Jonasson här.

Läs också intervjun med Carina Brandt här.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.