Tillbaka

En rapport från framtiden

2009-02-20
av Lasse Winkler
Det finns i den svenska förlagsvärlden en medvetenhet om att internet på något sätt kommer att påverka framtidens bokutgivning och att e-böcker kan bli en hit, eventuellt. Alla blickar västerut...

Det finns i den svenska förlagsvärlden en medvetenhet om att internet på något sätt kommer att påverka framtidens bokutgivning och att e-böcker kan bli en hit, eventuellt. Alla blickar västerut mot USA. Man läser om debatten och väntar på att det till slut ska komma fram en standard, en manual för hur man ska bete sig, vad man ska göra och hur mycket man kan ta betalt och hur man ska undvika att förlora pengar.
Under tiden testar man olika produkter som e-bokläsare, det finns en eller flera Sony eReader på alla större förlag. De används i första hand av agenter och en del förläggare för att läsa manus i.
I den svenska bokbranschen är den huvudsakliga aktiviteten att man avvaktar. Man är försiktigt nyfikna. Men saknar i stort sett helt förändringsagenter, de nödvändiga pådrivarna.

Samtidigt sker en oerhört intensiv debatt om allt som rör internet och förlagsvärlden, det vill säga framtidens bokförläggeri, i första hand i USA. Det är en miljö där inget är omöjligt och där man ständigt rör sig i frontlinjen av tillgänglig kunskap och erfarenhet.
En sådan miljö skapar de bästa förutsättningar för utveckling och ger människor och företag möjlighet att lyckas. Det är en miljö som "can make or break you”.
Det var därför jag åkte till New York i början av februari.

Här, i hjärtat av Manhattan off Times Square på 45:e gatan, höll O'Reilly Media sin tredje Tools of Change (TOC)-konferens under tre dagar på temat framtidens bokförläggeri och hur man ska kunna tjäna pengar på internet.
Det var två olika världar som möttes och de talade olika språk. De mest framstående innovatörerna inom den digitala världen föreläste för de mest framsynta inom den anglosaxiska förlagsvärlden.
Och budskapet var ett öronbedövande – Förändra er!
Sluta tänk på er själv som producenter av pappersböcker. Ni är innehållsproducenter och det måste påverka hela ert sätt att tänka och arbeta. Som alltid i amerikanska sammanhang finns det ett uttryck som summerar det hela – bokens ekosystem. Tänk i ekosystem.
Inför en tusenhövdad publik hölls ett 70-tal föreläsningar och debatter.

Dag 1:
Programmet var späckat med parallella föreläsningar om vikten av bloggande och socialt nätverkande, om affärsmodeller för e-böcker, copyrightfrågor, e-boksformat, Print-on-demand och rena teknikfrågor.
Jag följde den sociala tråden hela dagen.
Bloggaren Chris Brogan (http://www.chrisbrogan.com/my-advice-to-publishers-at-the-oreilly-conference/) satte tonen när han pratade om nödvändigheten av bloggande och sociala nätverk.
Morgondagens läsare kommer inte längre till förlagen, förlagen måste söka upp sina läsare. Och de kan bara göra det på läsarnas villkor.
– Du ger ut saker som jag frågar efter annars köper jag inte. Det är inte längre så att jag väntar tills det kommer ut.
Det betyder i klartext att man måste bygga helt nya företagskulturer.
Jag misstänker att det är här många kommer att stupa eller vara allt för sena till festen.
Ett, av flera, mantra som gick igenom hela konferensen var att i det oreglerade internet måste förläggare och publicister se sig som innehållsproducenter vars affärsidé bygger på att de kan leverera kvalitet och göra intelligenta urval i motsats till det omgivande bruset. Det är det som folk kommer att betala för i framtiden.
Glöm masskommunikationen, sa han. Den fungerar inte i framtiden.
– Därför måste ni använda er av socialt nätverkande på Internet och skapa samtal som liknar dem du hittar framför brasan på ett café. Bloggverktyg ger dig den möjligheten.
Sedan sjöng han Twitters lov.
Det gjorde för övrigt alla. I USA är Twitter det sociala nätverktyget framför alla andra. YouTube, MySpace, Facebook hör gårdagen till. Med hjälp av Twitter skapar du olika nätverk för olika idéer och samtal.
Om det var något som alla på den här konferensen hade gemensamt så var det att de var twittare.
Chris Brogan släppte ifrån sig små trådar för den som ville följa honom ut på nätet. Författaren Neil Gaimans blogg var en sådan, goodread.com, nightstand.com, readroom.com, chipin.com, newgaming.com, scottsiegler.com, winelibrary.com, blogtv.com och youstreamthattv.com var andra.

Samma dag som konferensen startade lanserade Amazon Kindle 2 någonstans i närheten. De flesta ryckte på axlarna. För dyr och för lite utveckling var omdömet. Och det i en miljö där ungefär en tredjedel hade någon form av e-bokläsare, jämnt fördelat på Kindle och Sony eReader.
De flesta var mer entusiastiska över vad de uppfattar som nästa generations e-läsare – Plastic Logic som lanseras nästa år. Stor som en Newsweek men lite tjockare, helt gjord i plast och lättviktig. Med tryckskärm och bra upplösning gjorde företaget succé när de visade upp prototypen. Det var nog första gången jag tänkte att där var något jag ville ha.
Samtidigt visade Espresso Book Machine upp sig med en ny generation print-on-demand maskiner: de som ska sättas upp i vår i den brittiska bokhandelskedjan Blackwells butiker.
En EBM trycker en ordinär bok på ett par hundra sidor i pocketbokskvalitet på en handfull minuter. Det kan gå fortare beroende på kvaliteten på den kopiator man jobbar med. Jag vet, jag testade. En mycket intressant apparat för framtiden.

Dag 2:
Den andra dagen innehöll mer på samma tema samt att Google var där och pratade om Book Search och om sin överenskommelse med den amerikanska förlagsvärlden nyligen.
Tisdagen började med tre så kallade keynote-talare. Den siste, Cory Doctorow (www.craphound.com och www.boingboing.net), science fiction författare, bloggare och en av världens ledande förespråkare av fritt innehåll på nätet, från Storbritannien var garanterat ”on a mission from God”. I ett blixtrande tempo höll han ett brandtal mot låsning, ett anti-DRM (Digital Rights Management) tal som drog ner skrattsalvor. De flesta talare på konferensen som arbetade mot internet var uttryckliga
anti-DRM men alla valde att låsa sina böcker och sitt innehåll ändå eftersom de inte hittade andra betalningsmodeller som fungerade.
Ett av de mer, i förväg, intressanta föredragen var holländskan Stephanie van Duins (Hachette) genomgång av olika prismodeller för att ta betalt för e-böcker. Men föredraget blev mer eller mindre en besvikelse då hon bara gick igenom hur de stora aktörerna gör i dag. Det vill säga, ingen blev mycket klokare i en fråga som i stort sett alla vill ha svar på.
Ett annat mantra på konferensen var nämligen ”Gör inte som skivbolagen – gör inte dina kunder till dina fiender!”
Flera talare var inne på ämnet, flera av dem tvivlade på att branschen klarar av frågan.
Bland dagens avslutande keynote-talare fanns Jeff Jarvis, Sara Lloyd och Jason Epstein. Tre äss på olika sätt.
Jeff Jarvis (Buzzmachine.com) är journalisten som nyligen gav ut boken What Would Google Do? En bok om varför Google gör det mesta rätt och om du använder dig av deras idéer så kan du inte misslyckas. En man full av oneliners och drastiska anekdoter.
Sara Lloyd (thedigitalist.net) är chef för det brittiska förlagshuset Pan Macmillans digitala satsning och branschens leading lady när det kommer till digital satsning. Hon är en av de som tänkt sig loss från gamla strukturer. Hon höll ett brandtal om att den som vill överleva måste tänka om och skapa en företagskultur som bejakar den digitala världen och de spelregler som finns där.
Den avslutande talaren Jason Epstein är en legendar inom förlagsvärlden och var bland annat med och startade New York Review of Books, The Library of America, Anchor Books bland mycket annat. En åldrad statsman som talade över teknologin och människans natur. Hela hans tal kan ni läsa här.

Dag 3:
Ytterligare en tung dag.
Neelan Choksi från det tre man starka företaget Lexcycle var först ut. En amerikansk framgångssaga i kött och blod. I december lanserade Lexcycle mjukvaruprogrammet Stanza som gör det möjligt att läsa e-böcker på Iphone. Fram till den här dagen hade man haft 1,3 miljoner nedladdningar. Kindle kunde gå och gömma sig, rapporterade Choksi med viss skadeglädje.
Perspektivet är hisnande. Kindle och Sony eReader är i dag begränsat till ett respektive ett fåtal länder. Apples Iphone är tillgänglig i 60 länder på 12 språk och under året kommer de att göra program i java och symbian.
Det är bara att räkna ihop talen. Även en skeptiker som undertecknad, som inte tycker att idén med att läsa e-böcker på en telefon låter tilltalande, viker ner sig. Lägg till Googles rapport veckorna innan att de har en bank på 1,7 miljoner copyrightfria böcker tillgängliga för gratis nedladdning och frågan är inte om utan när. När kommer Iphone att bli det självklara valet som e-boksläsare för massorna. Svar: igår.
Det här var det närmaste vi kom en religiös höjdpunkt. Och särskilt intressant med tanke på att många av talarna fick höra samma argument från åhörarna. ”Ni sa samma sak innan dotcom-kraschen i början av 2000-talet och se vad som hände.” ”Ja”, svarade talarna, ”men det är annorlunda nu. Nu har vi siffrorna på vår sida. Nu kommer läsarna.”
Tim O'Reilly själv höll ett brandtal där han tog upp ett tema jag själv funderade på efter nästan en vecka i New York. ”Ni tror att nätet handlar om gratis?”, sa han. Men det kunde vi glömma. Allt fler betalar för sig och idén om att man ska betala vinner anhängare.
Han gav många exempel, bland annat från det egna företaget. Och det sades av en av de största anhängarna av olåst innehåll.
En PowerPoint-dragning av hans tal finns här.
Resten av dagen vek jag för andra media. Det handlade om journalistiken på internet. Skulle den vara fri? Kunde man ta betalt? I en värld där Chicago Tribune och Los Angeles Times går i konkurs står alla på tå. Samtidigt med konferensen kom tidskriften Time ut med en förstasida som mer eller mindre såg ut som en begravningsannons för pappersmedia (http://www.time.com/time/business/article/0,8599,1877191,00.html och http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1877390,00.html).
Själv reflekterade jag mycket över New York Times, vars journalist Nick Bilton (www.nickbilton.com) höll konferensens mest lysande föreläsning.
Jag läser stadigt NYT på nätet men älskar att läsa den på papper när jag är i New York. Jag har länge undrat över när de ska börja ta betalt för den digitala versionen. Jag tror det kommer och det rätt snart. Jag tror också att det kommer att gå att ta betalt om än inte enligt det gamla systemet.
För NYT på nätet är överlägsen pappersupplagan, den innehåller mycket mer material och dess arkiv är sökbart och dess länkar, dess länkar är fantastiska. Enda problemet är att man lätt fastnar där i timtal.

Här är några länkar som ger uppföljning och reaktioner på konferensen:
www.toccon.com/toc2009/public/content/news-coverage

sethgodin.typepad.com/seths_blog/2008/01/music-lessons.html

www.readthespirit.com/explore/2009/02/363-tools-of-change.html

publishingtrends.blogspot.com/2009/02/10-things-we-learned-from-chris-brogan.html

www.mediabistro.com/articles/cache/a10437.asp

Som kypare på restauranger i New York säger: Enjoy!

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.