Engelsmän lockas inte av billiga böcker

Rabatterade bästsäljare till följd av de fasta bokprisernas försvinnande i Storbritannien verkar inte ha någon positiv effekt på bokförsäljningen. Detta enligt rapporten "Effects of the A...

Publicerad

Rabatterade bästsäljare till följd av de fasta bokprisernas försvinnande i Storbritannien verkar inte ha någon positiv effekt på bokförsäljningen. Detta enligt rapporten "Effects of the Abandonment of the NBA" från Cranfield School of Management.

Rapporten antyder att lågt pris inte alltid leder till fler sålda böcker, något som bokhandlarna förstås hoppats på. Istället minskade försäljningen med 7, 1 procent under de tre första kvartalen efter det fasta bokprisets fall, jämfört med föregående period som avslutades i juni 1995.

Londonbaserade "Publishing News" hävdar å andra sidan att de flesta förlag noterat försäljningsökningar sedan bokpriserna blev fria. Rapporten "Effects of the ..." begränsar sig emellertid till försäljning via bokhandeln, och påpekar att det troligtvis är den icke-traditionella bokförsäljningen som ökat i volym.

Och medan bokhandlarna lagt ned mycket energi på att marknadsföra sina rabatterade böcker, visar rapporten att endast 7 procent av köparna säger sig jämföra priser innan de köper en bok. Engelska bokköpare skulle med andra ord inte vara särskilt benägna att jaga extrapriser.

Rapporten påpekar dock att resultatet ännu så länge är preliminärt. En allt för kort tid har förflutit för att kunna ge en bild av effekterna på branschen i sin helhet. Siffror sammanställda av The Bookseller visar dock på liknande tendenser. De fem största förlagen,

HarperCollins, Penguin, Reed International

och

Hodder Headline

visar alla på en nedgång i försäljningen som en "NBA-effekt".

Det lysande undantaget är

Little Brown

, som fått en drygt 70 procentig vinstökning. Andra som det också går tämligen bra för är

Harlequin, Dorling Kindserley, Mills & Boon

och

Thames & Hudson

.

(BookWire Insider Direct, mars 1997)

Powered by Labrador CMS