Européer har andra krav

På årets Frankfurtmässa framförde tyska Internetbokhandeln buecher.de de många fördelarna med näthandel. Rabatterade priser var, förvånande nog, inte det primära.

Publicerad

gsreceptet i USA med rabatter och gigantiskt utbud fungerar inte rakt av i Europa. I stället består framgången i Europas växande nätboom av fyndig kundservice, ovanliga leveransvillkor och särskilda lojalitetsprogram. - Den europeiska marknaden kräver en hel del kreativitet, säger David Risher, vice vd för marknadsföring och produktutveckling på Amazon.com Inc, som för drygt tre veckor sedan lanserade sajter i både Storbritannien och Tyskland. - Vi försöker uppfylla kundernas krav. Nätbokhandeln har varit en av de mest framgångsrika segmenten i Interneteuropa. Dr. Gerhard Kurtze, ordförande i tyska bokhandels- och förläggareföreningen, hävdade på Frankfurtmässan att fler än 1 200 bokhandlar redan finns på nätet, och att omsättningen för bokköp per person i Tyskland ligger en bra bit över densamma i USA. Amazon.coms succéartade historia har vunnit kunder på sina rabatterade priser, specialerbjudanden och det stora antalet titlar. Men många europeiska länder – till exempel Tyskland, Österrike och Frankrike – har fasta bokpriser där rabatter inte är tillåtna. Och i Storbritannien är antalet utländska titlar begränsade. Alltså uppfinns andra sätt att konkurrera med än priset. En av Tysklands största nätbokhandlar, buecher.de, erbjuder exempelvis sina kunder fri leverans inom EU och till Schweiz. Även Amazon.de kommer att sänka sina leveranskostnader för att matcha buecher.de. - Vitsen är att folk ska vara medvetna om att de sparar pengar på något sätt, säger Georg Heusgen, medlem i buecher.des ledning. Kundservice är ett måste. Förutom den kundservice som normalt finns på bokhandelssajterna i USA – recensioner, författarinformation och chatgrupper – erbjuder de europeiska nätbokhandlarna ofta leverans till nästa dag, presentkort och helpdesk-service på det lokala språket. Även om tiden för det fasta bokpriset är förbi i Storbritannien, så hjälper det i längden inte med 40-procentiga rabatter eftersom antalet tillåtna utländska titlar är begränsat

Powered by Labrador CMS