Tillbaka

Fallande resultat för Akademibokhandeln

2018-08-17
av Emma Olsson
Vd Maria Edsman ser över kostnader och optimerar användningen av kunddatabaser.

Medan omsättningen ligger kvar på samma nivå som förra året, faller resultatet.
­­Till viss del beror det på att fler går från att handla i butik till att handla på nätet, menar vd Maria Edsman.
 

Akademibokhandeln Holding AB, där Akademibokhandeln och Bokus ingår, har släppt sin kvartalsrapport för april till juni 2018.
Resultatet visar en nedgång i omsättning från 316,7 miljoner kronor 2017, till 314,9 miljoner kronor i år. Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar sjönk från 1,9 miljoner kronor till minus 28,1 miljoner.

Resultatet efter skatt har gått från – 28,5 miljoner kronor förra året, till – 31,9 miljoner kronor 2018.

Perioden mellan april och juni är generellt en lågsäsong i bokbranschen. Sommarens hetta har också påverkat­­: kunderna har varit mindre sugna på att besöka butikerna jämfört med tidigare år, enligt Maria Edsman.

– Men grunden ligger i att vi har högre marginaler i butik än i e-handeln, samtidigt som butikerna har många fler fasta kostnader. Säljer vi mindre i högmarginal och mer i lågmarginal, så minskar snittet, säger hon till SvB.

Företaget ser över sina utgifter. Det handlar bland annat om att omförhandla leverantörsavtal, hyresavtal men också om att se över bemanningen i butikerna och på kontoren.

I september läggs butiken i gallerian i Västerås ned, resultaten viker och det finns ytterligare en butik i staden.

– Vi har inte råd att ha butiker som går med förlust, säger Maria Edsman.
En annan faktor som påverkat lönsamheten är stora marknadssatsningar.

– Vi har satsat på affärsutveckling för att bli vassare i de växande kanalerna, e-handel och digitala abonnemangstjänster, och det har drivit kostnaderna, säger Maria Edsman.
Bland annat satsar företaget nu på sina medlemmar, 1,8 miljoner personer hos Akademibokhandeln, och 700 000 hos Bokus.

– Vi måste bli ännu bättre på att ta vara på kunddata för att använda för affärsutveckling och kundkännedom, säger hon.

I mars lanserades Bokus Play, Akademibokhandelns egna streamingtjänst.
– Vi är fortfarande den minsta aktören. Vi har utgått från att bearbeta kundbaser och inte satsat på marknadsföring på bussar och utomhus. Då går det inte lika snabbt, säger Maria Edsman.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.