Femte Milia öppnat

I måndags, den 8 februari, startade den femte upplagan av multimediamässan Milia, i år med undertiteln Milia Games. 7 000 deltagare från över 50 länder har samlats på Palais de Festival, vilket faktiskt är något färre än förra och förrförra året.Ett 40-tal svenska företag är representerade. Bl

Publicerad

andra utgivare och producenter som ställer ut märks Ahead Multimedia, AlfaBeta Gammafon Multimedia, Bonnier Multimedia, IQ Media/Levande Böcker, Norstedts Rabén Multimedia, Liber, Target Games, Vision Park, Snille Läroäventyr och TV 4. IQ Media/Levande Böcker har 14 personer på plats och därmed den största antalet ditresta av de svenska representanterna. Natur och Kultur tillhör de monterlösa, men har ändå skickat en delegation på 7 personer med vd Lars Grahn i spetsen. Bland spioner och uppköpare finns Romelix Interactive, Young Genius, Verbum, Bonnier Kunskap och Bonnier Lexikon. Bokhandlarna tycks ha loggat ur. Förra året var både Torsten Carlsson och Bo Wastensson från Bokia på plats, men i brist på spännande nyheter stod de över i år. Däremot har radio- och tv-handlarna Expert och On Off folk på plats. För första gången bevakar också fler svenska tidningar än Svensk Bokhandel Milia: Se & Hör, Aftonbladet, PC Gamer och Internet Guiden. Den traditionella utdelningen av utmärkelser, Milia d’Or, ägde i år rum under öppningsdagen. Priser delades ut i nio klasser där cd-rom tävlade mot webbplatser och där skillnaderna mellan spel och multimedia minskar och ”soundtracks” snart är lika viktigt som det visuella.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS