Tillbaka

Författaren som förläggare

2010-12-02
av Alberte Bremberg
Foto: Ola Kjelbye
Allt fler etablerade författare väljer att starta eget förlag. Att inte acceptera en refusering, mer makt över resultatet eller en önskan att få en större del av inkomsten från sina storsäljare är några av anledningarna. Andra vill utnyttja framgången med tidigare böcker till att förverkliga en mer omfattande förlagsdröm.

ut sina böcker utan att ha sållats och godkänts av en extern instans – det etablerade förlaget – har traditionellt sett varit ett förtroendemässigt självmord. Det har även gällt etablerade författare där misstänksamheten mot egenutgivning ofta ansetts som ett tecken på författaren är slut.

Men nu blåser förändringens vindar. Karin Ström, Lasse Weirup, Matti Larsson och Anna Wahlgren är några av dem som på senare tid startat egna förlag. 

– Varför ska jag göda ett stort förlag när jag gör allt jobbet själv, säger Anna Wahlgren som nu ger ut bland annat sin storsäljare Barnaboken på eget förlag.

Kanske är det framgångsrika författare som Henning Mankell, Liza Marklund och Jan Guillou, som alla startat egna förlag, som banat vägen för ett annat klimat. Det är inte längre skamligt att ge ut sig själv. Bara man gör det tillräckligt bra.

För vissa författare som Lasse Wierup och Matti Larsson är egenutgivningen på egna förlaget ett sätt att bekosta en utgivning av andras böcker.

Egna boken Svensk Maffia – fortsättningen trycktes till att börja med i en upplaga på 50 000 exemplar, och redan innan boken kom var 40 000 av dem insålda till bokhandeln. Under nästa år kommer förlaget att släppa tre än så länge hemliga böcker av undersökande journalister.

– Vi är ju journalister och har jobbat i nyhetsbranschen länge och kan mekanismerna. Hur saker blir en nyhet. Vi kan lova att här finns material, ett innehåll som går att paketera i nyhetsform. Och ett bra innehåll marknadsför böckerna, säger Lasse Wierup.

För andra som författaren Karin Ström som också ger ut på eget förlag är utgivningen en del av en konstnärlig verksamhet.

– Vi är ett företag, men framförallt en konstnärlig verksamhet som vill inspirera och komma närmare läsaren, säger Karin Ström.

Oavsett om anledningen till egenutgivningen är konstnärlig frihet, krass ekonomi eller storstilade förlagsvisioner så tycks det som är helt avgörande för om man lyckas eller ej vara författarens förmåga att utnyttja sitt eget namn som varumärke. Och gärna med siktet inställt på en speciell målgrupp.

 

Läs artikeln i sin helhet i Vårens Böcker 2011


 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.