Tillbaka

Författarna utmanar förlagen

2009-11-30
av Lasse Winkler
För Mats Söderlund var det mötet med Fredrik Gustafsson som möjliggjorde idén bakom Dejavu och det unika samarbetet mellan SFF och tre svenska förläggare.

gande frustration har SFF och dess ordförande Mats Söderlund sett hur digitaltekniken de senaste åren öppnat upp för nya format, nya försäljningskanaler, nya affärsidéer, större spridning och möjligheten att nå allt fler läsare. Men ingenstans har de sett kalkyler eller affärsidéer som gynnade de egna medlemmarna, bortsett från de bästsäljande författarna.

Så de började fundera på vad de själva kunde göra. Resultatet blev servicebolaget Dejavu som ska ge ut Författarförbundets medlemmars backlist.

Mats Söderlund:
– Det är en nödvändig anpassning till hur hela bokbranschen har utvecklats sett från SFF:s sida. Det är också ett behov som har vuxit hos medlemmarna i kölvattnet av ändrade förhållanden på marknaden, som förändrade avtalsvillkor och Googles planer. Så de säger till mig: ”varför kan inte vi ge ut våra böcker själva?” Det har de sagt länge. När vi drog igång återtagarkampanjen blev de här tankarna starkare. Sedan sammanföll det i och med att Publit dök upp och gav de ekonomiska förutsättningarna för att dra igång något enkelt och i liten skala.

Hur kom det här upp på agendan?

– Vi förberedde idén i styrelsen ett par varv. Sedan träffade jag Fredrik Gustafsson och pratade print on demand med honom. Det väckte gemensamma intressen så vi beslöt oss för att ses igen. Det är viktigt att poängtera att det springer ur en situation där vi inte har haft ett normaliserat avtalsförhållande på 15 år. Vi såg också att det finns en tydlig tendens i branschen som helhet att hitta väldigt ”smala” lösningar på de tekniska möjligheter som digitaliseringen ger.

Mats Söderlund har under sin tid som ordförande intresserat sig för digitaltekniken.

– Ja, ända sedan jag tillträdde 2005 och började träffa förläggare och politiker och åkte på konferenser och satte mig in i den digitala utvecklingen så har jag tänkt att det här är framtiden. Som författare vill man också arbeta mycket bredare med sina texter än man gjort hittills.

Efterhand såg han att tekniken innebar en möjlighet att få ett större inflytande över hur författarnas verk sprids.

– De flesta författare tjänar väldigt lite på sina böcker. Man är beroende av att få läsare, inte för royaltyns skull, men för att få en plattform för andra saker; som att sprida sina tankar, idéer, att föreläsa etc. De behoven är inte alltid de samma som förlagens behov. Den nya tekniken ger oss möjligheten att arbeta friare. Det är inte konstigare än så.

Dessutom är det ofta som författarens och förlagens intressen inte sammanfaller.

– Det ligger till exempel i förlagens intresse att sälja, säg tio, bästsäljare. Om jag då vill ge ut en hörbok för att det gynnar mig så kanske det inte gynnar förlaget. Så vi måste ha alternativ. Där förlagen släpper taget måste vi kunna gå vidare.

Frågan började diskuteras inom SFF i våras och Återtagarkampanjen var det första uttrycket för strategin bakom skapandet av Dejavu (se artikeln: Författarförbundet ger ut böcker). Men inget hade kanske hänt om inte Mats Söderlund råkat träffa Fredrik Gustafsson och börjat prata om vilka möjligheter som fanns.

 

Fotnot:
Christian Bang-Melchior, tidigare anställd på Pocketstället, driver förlaget Tukan ihop med Fredrik Gustafsson.

Fredrik Gustafsson är också drivande delägare i Pocketförlaget.

Kristoffer Lind äger förlaget Lind & Co.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.