Tillbaka

Förlagen laddar inför Ipad-lansering

2010-11-19
av Lasse Winkler
Foto: Ola Kjelbye
Svenska förlag förväntar sig att e-boken exponeras brett i vinter och de knyter händelsen till Apples lansering av Ipad. Men Apples besked dröjer. Däremot börjar konkurrerande tabletter att lanseras och nu kommer även e-böcker i svenska mobiler.

Inom kort börjar ett eller flera mobiltelefonföretag sälja mobiler kombinerat med direkta e-bokserbjudanden. Bonnierförlagen är först ut på den marknaden.

Magnus Nytell, anvarig för Bonnierförlagens digitala utgivning:

– Våra e-böcker kommer i mobiltelefoner innan jul i olika varianter.

Det betyder att en helt ny försäljningskanal öppnas upp på den svenska marknaden.

Efter en flera år lång väntan höjs nu temperaturen i förlagsbranschen inför vad man tror kommer att bli genombrottet för e-böcker i Sverige. De flesta knyter den händelsen till Apples lansering av Ipad som länge ryktats ske i november.

Men först ut på den svenska marknaden blev Samsung som nyligen lanserade Galaxy Tab, en androidbaserad tablett och direkt konkurrent till Ipad.

De flesta svenska förlag av betydelse producerar i dag e-böcker men bara en handfull har börjat bygga medvetna strategier, bland dem Bonnierförlagen, Norstedts, Piratförlaget och Ordfront. De digitaliserar mer eller mindre all ny skönlitteratur och en hel del sakprosa. Vissa har också hunnit med att digitalisera en del backlist.

Andra förlag, som Natur & Kultur (400 titlar i backlist), Forma, Alfabeta, Lind & Co, Brombergs med flera digitaliserar i dag delar av sin skönlitterära utgivning. Men där är urvalet snävare.

Totalt finns det just nu drygt 3 000 e-böcker digitaliserade på den svenska marknaden.

De flesta förlag går direkt via Elib som gör alla titlar i e-pub och tre andra format för olika marknader.

De flesta av de mer aktiva förlagen gör också så kallade appar, i huvudsak för Iphone/Ipad, men är också beredda för androidmarknaden om den tar fart. Men apptillverkningen är inte särskilt omfattande, med ett undantag: Ordfront.

– Vi lanserade 100 titlar som appar för Iphone för ett år sedan. Och vi har hela 2009 och snart 2010 års utgivning klar, säger Pelle Andersson, förlagschef Ordfront.

Till det har Ordfront ett hundratal appar klara för Ipad när den släpps. Men, till skillnad från andra svenska förlag, har man inga böcker i det standardiserade e-pubformatet.

– Det är en ekonomisk fråga. Vi valde appar som är mer inlåst och kopieringsskyddat. Vår målsättning är att släppa allt för läsplattor men vi har inte kommit dit ännu.

Klas Fjärstedt, ansvarig för digitala medier på Norstedts:

– Vi satsar inte på appar direkt för textböcker. E-böcker i e-pub känns mer naturligt. Med appar diskuterar vi vilka titlar som kan fungera. En e-bok kan i och för sig lanseras som app men det sysslar inte vi med. Med appen får du ett 70/30 avtal med Apple men e-boken som app försvinner bland 300 000 andra appar och blir omöjlig att marknadsföra.

Bonnierförlagen resonerar ungefär som Norstedts när det gäller appar till Ipad.

Magnus Nytell:

– Appar är en sekundär fråga för oss. Sedan i våras gör vi så gott som alla skönlitterära böcker som kommer ut simultant som e-bok. De nya avtalen med författarna ger oss den rätten. Vi gör det även för barnböcker från nio år och uppåt.

Men Bonniers har valt att inte göra särskilt mycket backlist, det blir i huvudsak när det blir uppmärksamhet runt en författare.

– Till exempel Kerstin Ekman och Maria Gripe där vi gjort en del.

När det gäller prisfrågan, vad man kan ta betalt för en e-bok, har de flesta svenska förlag en avvaktande attityd.

– Vi håller en relativt hög prisbild i början för att visa att vi tycker att böckerna är värda det, säger Magnus Nytell på Bonnierförlagen.

Som exempel nämner han Paganinikontraktet av Lars Kepler där man tar cirka 150 kronor i f-pris för pappersupplagan men 90-100 kronor för e-boksversionen.

– Vi måste vara lyhörda och testa oss fram och det kommer att gälla för många år framöver. Inget är hugget i sten.

Klas Fjärstedt, Norstedt:

– Vi håller i priset, för oss är det samma värde oavsett format. Vår prisstrategi är att e-boken ska vara något billigare.

På Natur & Kultur avvaktar man i prisfrågan och följer konkurrenternas prissättning till att börja med. Det enda förlag som sticker ut i prissättningen är Piratförlaget som är det förlag som aktivt lagt sig lågt i prissättningen av e-böcker.

Mattias Boström, ansvarig för digitala utgivningen på Piratförlaget:

– Vi har ändrat oss och höjt priserna under hösten. Vår högsta nivå är ett f-pris på 85 kronor för en e-bok. Det innebär ett utpris på cirka 140 kronor. Ta Helen Turstens senaste bok. Där tar vi 140 kronor i f-pris för pappersutgåvan och 85 kronor för e-boken. Vi tycker inte vi kan ta mer ur ett rent pedagogiskt perspektiv.

Tidigare tog Piratförlaget 99 kronor i utpris för en e-bok. Men trots höjningen märker de ingen avmattning i efterfrågan.

– Men det känns inte som att vi ska höja priserna mer just nu, säger Mattias Boström.

Priset för att göra en e-bok är relativt högt vilket kan påverka förlagens intresse av att göra backlisten tillgänglig.

Om man använder Elib tar de mellan 1 400 och 1 500 kronor för en titel. Då görs den i de fyra olika format som är aktuella i Sverige för olika marknader: e-pub, Adobe, mobipocket och Pdf. E-pub är det öppnare formatet (med vattenstämpel som standard). Men då äger Elib filen. Om förlaget själv vill äga filen kostar varje titel
2 900 kronor.

Johan Greiff, vd Elib:

– Vi har jagat titlar i cirka tio år. I början kunde vi inte ta ut hela produktionskostnaden så vi valde den modellen. Frågan om att kunna köpa ut filen uppkom först i våras.

Varje bok, fortsätter Johan Greiff, tar 6 till 18 timmar att göra klar beroende på hur krånglig den är med till exempel tabeller.

Men det finns billigare sätt. Man kan skanna in boken, vilket Publit oftast gör. Det ger hög kvalitet men kostar mycket i korrläsningskostnader.

Bonnierförlagen, som är de enda som gör sina egna e-böcker, har lagt ut arbetet på företag i Indien vilket ger en billigare kostnad. Även Elib erbjuder nu sina kunder en billigare produktion som då läggs i Indien.

Johan Greiff:

– Vi gör det som en service. Vår egen produktionslinje är rätt full idag.

 Fotnot: Det här är en längre version av en artikel i SvB 19/10.

Digitaliserade titlar tillgängliga på Elib

Bonniers: knappt 400

Norstedts: 240

Piratförlaget: 180

Ordfront: drygt 35 (därtill ett hundratal appar, dock ej via Elib)

Den här artikeln har uppdaterats.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.