Framtidens bokhandel finns i Berlin

Hugendubels nya affärsmodell går ut på att dela in butiken efter fem olika Lesewelten, eller läsvärldar, skriver Bookseller.

Publicerad

När människor går in i en bokhandel tänker de inte i termer av skönlitteratur och fackböcker. Det har Nina och Maximilian Hugendubel, som driver den tyska butikskedjan som bär deras efternamn, kommit fram till efter att ha frågat 500 kunder om varför de läser och vad de får ut av sin läsning. Hugendubels nya affärsmodell är därför att dela in butiken efter fem olika Lesewelten, eller läsvärldar, skriver Bookseller. Klassiska genrer som matlagning eller deckare har bytts ut mot kategorier som horisontvidgande böcker, utländska kulturer och resor, samt fiktiva världar.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS