Tillbaka

Google startar e-boksförsäljning

2010-05-05
av Alberte Bremberg
Google tar upp kampen med Amazon och Apple och börjar sälja e-böcker. Via Google Edition kommer böcker från alla förlag som anslutit sig att säljas och göras tillgängliga till vilken typ av nätbaserad elektronisk läsare som helst.

juni eller början av juli börjar Google sälja e-böcker via tjänsten Google Editions, rapporterar Wall Street Journal.

Google släppte nyheten på den amerikanska bokbranschtidningen Publishers Weeklys branschträff Böcker på Google: Finns förlagens framtid bland molnen?, tidigare i veckan.

Googles tjänst bygger på den så kallade molntekniken, där man via inloggning på Google-kontot får tillgång till e-böckerna oavsett vilken e-bokläsare man har. Böckerna lagras på stora servrar och laddas bara ner när man använder dem.

– Det jag som förläggare tycker om är att jag inte behöver tänka på publiken i förhållande till deras e-bokläsare. Det här är en elektronisk produkt som konsumenterna kan nå bara de har ett Google-konto, säger Evan Schnittman, chef för global affärsutveckling på Oxford University Press till tidningen.

Tjänsten kommer att vara öppen för alla typer av återförsäljare. Även små oberoende bokhandlar kommer på det här viset ha tillgång till en sofistikerad e-bokservice.

Än så länge har Google inte bestämt om de kommer att använda sig av den modell som låter förlagen bestämma priset, eller om de kommer att sätta priserna själva. Det återstår också för förlagen att godkänna avtalen, något Google inte förväntar sig ska bli ett problem.

– Det här kommer att bryta barriärer, säger Evan Schnittman till Wall Street Journal och påpekar att Google Edition representerar ”det ultimata testet” för huruvida att söka, hitta och omedelbart köpa e-böcker kommer att kunna generera stora vinster i intäkter.

På Historiska Media är man i dagsläget ansluten till Google Bookpartner, där man lägger ut nästan alla böcker från sitt imprint Nordic Academic Press för att göra dem sökbara för kunder runt om i världen. Några sidor ur böckerna presenteras tillsammans med en beställningslänk till fysiska böcker. Med Google Edition skulle företaget kunna utveckla försäljningen utomlands ytterligare.

– För oss som har vår kundstock över hela världen kan Google Edition vara positivt, både för våra författare och för oss som förlag, eftersom vi skulle kunna sälja direkt till akademikerna, säger Björn Andersson, förlagschef på Historiska Media.

I nuläget distribuerar Historiska Media fysiska böcker runt om i världen – en både dyr och krånglig hantering.

– Det är tillgängligheten för akademikerna, våra kunder, som är A och O för vår del, så det skulle vara idealiskt med ett sätt att distribuera dem digitalt, säger han.

För att sprida information om den nya försäljningstjänsten sätter Google sitt hopp till att återförsäljarna och förlagen själva kommer att vilja göra reklam för tjänsten.

Vad tycker du om att Google börjar sälja e-böcker? Rösta på Veckans fråga!

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.