Tillbaka

Googles e-butik öppnar i vår

2009-10-14
av Lasse Winkler
E-butiken Google Edition lanseras till våren 2010 i USA och Europa. Detaljerna presenterades i går i Frankfurt.Formatet blir ett öppet, förlagen får stor frihet i affärsmodellerna – men Google tar sig samtidigt rätten att lägga beslag på ägandet till alla filer och all statistik kring köpen via butiken.B

pen för alla förlag och alla kunder – så länge man registrerar sig i ett partnership-program respektive ett kundkonto, där alla köp registreras och sparas.
Google väljer ett öppet format – vilket vill man inte gå ut med ännu, men det är ett ”som finns på marknaden”. En e-bok, såld via Google, ska kunna läsas på valfri plattform och kunna flyttas från plattform till plattform utan att kunden upplever några hinder.
Filerna skapas av Google och tillhör därför Google. Men ett förlag kan avsluta sina affärer, dra tillbaka sina böcker när de vill. Men filerna blir kvar hos Google.
De förlag som vill sälja sina e-böcker via Google Edition måste vara en del av Partnership-programmet. Därefter kan de börja förse Google med de böcker de vill sälja i epubformat. Förlagen meddelar pris och i vilka delar av världen boken får säljas, och kan också sätta olika pris för olika marknader.
Förlagen erbjuds tre olika affärsavtal. Huvudavtalet bygger på direktförsäljning genom Google Edition. Där fördelas vinsten 63/37 till förlagens fördel. Men Google sköter den ekonomiska transaktionen och styr eventuella rabatter och tar kostnaden precis som andra återförsäljare.
I modell nummer två säljs böckerna via en annan återförsäljare. Där tar Google 55 procent av vinsten, varav en del går till den andra återförsäljaren. Där styr den andra återförsäljaren eventuell rabatt eller rea.
I affärsmodell nummer tre, där försäljningen sker via förlagens egna hemsidor finns ännu ingen färdig ekonomisk fördelning. Men i alla tre fallen finns boken/filen hos Google som sköter det tekniska och distribuerar boken.
Google lovar att de ska ha koll på piratkopiering, och erbjuder digitala lås för de förlag som vill ha det och fri spridning för de förlag som hellre vill det.

Läs även Lasse Winklers rapport från Frankfurt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.