Tillbaka

Hallå där, Shadi Bitar!

2019-11-06
av Kalle Laxgård
Pressbild

Grundare och vd för snabbväxande Nextory, som i ett pressmeddelande skriver att Nextory är ”den näst största boktjänsten på den svenska marknaden”.

Är ni det?

– Ja. Vår utvärdering visar på det.

Vad är det för utvärdering?

– Vi har såklart väldigt mycket data. Vår sammanlagda bedömning visar på det.

Är det något du kan bevisa?

– Vi går ju inte ut med siffror tyvärr. Så det är inget jag kan lämna ut.

Så rent teoretiskt kan du bara hittat på det här?

– Nä, det vore olikt mig att hitta på saker. Det här är nog ingen överraskning för många i branschen heller.

Inte? Jag måste erkänna att jag trodde Bookbeat var större.

– Ja, men i och med att de finns på fler marknader och är störst i Finland är de ju större. Det är oftast de siffrorna man får när man läser årsredovisningar. Men just i Sverige är vår bedömning att vi är större än Bookbeat.

Mäter ni antal abonnenter?

– Vi mäter antal användare.

Är det annorlunda än antal abonnenter?

– Ja, de går ihop såklart. Men vi tittar inte på abonnenter utan abonnemang. Vi har familjeabonnemang till exempel, där vi har olika användare. Vi har Familj 2 där det är två användare per abonnemang (Familj 3 och 4 är tre respektive fyra användare, reds anm.).

Skulle du säga att ni är näst störst även i antal betalande abonnemang?

– Vår bedömning är att vi är större än Bookbeat. Exakt hur och vilka siffror är inget som vi går ut med.

Som journalist är jag inte helt nöjd med den transparensen.

– Jag förstår det. Jag skulle säga att det vanliga är att företag inte går ut med hur många kunder de har. Men jag förstår att frågan om antal användare ställs då en av aktörerna är börsnoterad och går ut med sina siffror. Men varken vi eller Bookbeat gör det och det tycker jag inte är så konstigt.

Bookbeat har ändå gått ut med att de har en bit över 100 000 abonnenter i Sverige. Skulle ni också kunna säga det?

– Vi går inte ut med siffror. Men vår bedömning är att vi är större än dem i både abonnemang och användare.

Är det viktigt för er marknadsföring och positionering att vara näst störst?

– Nej, det skulle jag inte säga. Det viktiga för oss är att fortsätta växa snabbt. Hur fort våra kolleger i branschen växer, är inte lika viktigt. Så länge vi växer snabbare än marknaden gör vi ett bra jobb.

Så vi får helt enkelt lita på dig – ni kan inte redovisa det här påståendet på annat sätt?

– Ja. I det här fallet får du helt enkelt lita på mig.

Pressmeddelandet från Nextory skickades den 4 oktober. I ett mejl till SvB skriver Niclas Sandin, vd för Bookbeat:

"Ser egentligen inget skäl att kommentera andras bedömningar om marknadsposition. Vi passerade i sommar 100 000 betalande användare i Sverige och har fortsatt växa under hösten. Det är bara två tjänster i Sverige som officiellt passerat den milstolpen, vi och marknadsledaren. Utöver det finns det ingen officiell data, sedan finns säkert marknadsundersökningar som kan visa lite vadsomhelst från månad till månad och blir fåniga att utgå från i officiella sammanhang istället för verkliga användartal."

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.