Inga nya titlar: Bonniers bojkottar Storytel
En bur av guld släpps i morgon, 11 april. Sedan en vecka kan Bookbeats prenumeranter provlyssna på delar av boken. Men medan den Bonnier-ägda tjänsten drar igång sin lanseringskampanj, kommer boken inte ens att finnas hos konkurrenten Storytel.
Sara Börsvik, operativ chef på Bonnierförlagen, kommenterar i ett mejl till SvB:
– Just nu är vi på Bonnierförlagen inte överens med Storytel om vare sig ersättningsnivåer framåt eller hur vi ska arbeta tillsammans med våra titlar. Att återförsäljaren arbetar aktivt med våra böcker är en förutsättning för samarbete och i dagsläget gör Storytel inte detta. Därför släpper vi inte nya titlar till dem tills vidare, säger hon.
Camilla Läckbergs En bur av guld kommer att finnas alla andra återförsäljare, hos Nextory, Adlibris och Bokus.
– Det Bonnier just nu kräver är att Storytel ska förlora pengar på varje lyssning på Bonniers nya titlar. Lite förenklat kan man säga att de vill ha en gräddfil och att Storytel och våra kunder och övriga förlag ska ta notan, säger Dan Panas, kommunikations- och pr-chef på Storytel.
– Med detta sagt, vi kommer att göra vårt yttersta för att vi och hundratusentals svenska ljudboksälskare ska få till ett bra avtal med Bonnier, och vår dörr står vidöppen för seriösa förhandlingar, säger han.
En förhoppning han delar med Sara Börsvik:
– Vi hoppas att vi tillsammans med Storytel ska hitta en bra väg framåt inom kort, säger hon.
Vad tyckte du om artikeln?