Tillbaka

Internet växer mest av nya medier

1997-10-31
av SvB
Utvecklad pedagogik, datorkunnande och omsorg om användaren gör att multimedia har stora möjligheter att bli Sveriges nästa stora exportprodukt.

ya medier, unga företag, entusiasm - och dålig lönsamhet. Långt bakom butikernas hyllor med cd-romkartonger slåss produktionsbolagen med offerter som kan skilja på flera hundra procent. Det råder köparens marknad. I den multimediala världen möter mogna förlag datorbranschens dåliga marginaler, stora förseningar och spräckta budgetar. Men det är ändå många som tror på de nya medierna, både nyföretagare och investerare.
    Tidningen Vision gav nyligen ut en "branschbibel" över medieföretag. Enligt den finns det i Sverige ungefär 250 bolag som producerar nya medier, det vill säga multimedia på cd-rom eller Internet-sajter.
    - Hur många som är lönsamma? Det är nog rätt få..., säger Pontus Forsström, som är redaktionschef på Vision, men påpekar att produktionsbolagen oftast bara är något år gamla.
    De flesta är också små. Gissningsvis har bara 25 av företagen fler än 3 personer anställda. Bland de stora finns företag som Icon Medialab, Projector New Media, Ahead Multimedia och Spray Group - resultatet av en fusion av Spray och Tetre. - Vi kommer att få se många sammanslagningar. Marginalerna pressas när produktionerna blir billigare och billigare, säger Pontus Forsström.
    Eller som Peter Albinsson på Norstedts Multimedia uttrycker det:
    - De enskilda individerna kommer att överleva, men produktionsbolagen som juridiska personer kommer att slås ut ideligen. Dålig projektledning

Norstedts har i likhet med de flesta andra förlagen inte någon egen produktionsavdelning utan lägger ut produktionen på fristående bolag. Vem de ger uppdraget till styrs framförallt av titel-idén. Alla produktionsbolag har nämligen en liten egen nisch, menar Peter Albinsson. Han har kontakt med ett 20-tal och verkar vara nöjd med deras insatser. Fast han ser gärna att de blir bättre på den egna projektledningen ‹ och att de utvecklar en större humanistisk ådra vid sidan av den tekniska.
    Egentligen är multimedia varje normal projektledares värsta mardröm - det är att göra film och skriva datorprogram samtidigt, och dessutom göra det för första gången varje gång. Det saknas allt från "interaktiva" manusförfattare till väl utvecklade arbetsmetoder för produktionen. Som om inte detta vore nog, kommer det hela tiden nya programmeringsverktyg på datorerna - datorer som i sig måste bytas ut ofta.
    Men visst är det spännande med nya medier, det tycker nästan varenda vd och styrelseordförande. Framtiden är digital och den finns på Internet.
    Helt plötsligt pratar därför unga datorsnillen från små bolag direkt med företagsledningarna medan yrvakna reklambyråer och managementkonsulter står vid sidan av och undrar vad som hänt. Så inte nog med att de flesta "ny-media-byråer" sysslar med både cd-rom- och Internet-produktioner, många av dem är dessutom strategiska konsulter åt sina uppdragsgivare. Nu går trenden dock åt det andra hållet, menar Pontus Forsström på Vision.
    - Vi kommer att få se en splittring av branschen i rena producenter och rena konsulter inom affärsutveckling.
    Tillsammans med Promise, den svenska branschorganisationen för multimediaproducenter, håller tidningen på att grundligare än tidigare kartlägga hela branschen i en stor enkätundersöking. En ett år gammal undersökning bland ett femtiotal företag pekade dock på att produktion av nya medier i år skulle spränga miljardvallen med marginal. Största bärande mediet var då cd-rom, medan Internet stod för den i särklass största ökningen - 61 procent mot 9 procent för cd-rom - och kan därför bli största mediet i år.
    Nu är multimedia långt ifrån bara det vi ser på hyllorna i vår affär. Produktioner som vänder sig till vanliga konsumenter utgör bara en liten del av branchens omsättning, och de är defiitivt inte de mest lösnamma. Det är istället business-to-business som både dominerar och som verkar växa snabbast - och som ger mest pengar.
    Det som bromsar branschens tillväxt är brist på rätt sorts folk och framförallt kundernas okunskap om hur man utnyttjar de nya medierna i sina affärer, sa de femtio i undersökningen. Brist på kapital kom först på tredje plats. Det trots att lönsamheten anses vara dålig, även enligt deras företrädare, Promise vd, Hasse Samuelsson.
    - Företagen har en ganska dåligt utvecklad administrativ kompetens. Men det är en delikat fråga - börjar man administrera för mycket kan man döda kreativiteten.
    Vid sidan av att driva upphovsrättsliga frågor och ta fram branschstatistik, ska Promise stödja och utveckla branschen genom att bland annat arrangera utbildningar och seminarier. Tillsammans med länsarbetsnämnden och trygghetsrådet försöker de få igång en utbildning av just drivna administratörer med förståelse för multimedia för medlemsföretagen. Men det handlar också om att se till att svenska producenter får en större marknad, den svenska är för liten. Vår goda pedagogik, datorkunnande och omsorg om användaren, borde kunna göra multimedia till Sveriges nästa stora exportprodukt.
    Den håller redan mycket hög standard, enligt Hasse Samuelsson. Nyskapande och lättillgänglighet har vunnit fler internationella utmärkelser åt svenska multimediaproducenter. Att verksamheten härhemma är stor märks inte minst på hemsidan för Macromedia, den dominerande leverantören av multimediaverktyg. Bäst representerade land bland besökarna är USA, näst bäst är Sverige.
    Peter Albinsson håller med ommöjligheterna.
    - Jag tror jättemycket på den här industrin i Sverige. Vi har stor allmänkunskap och vi vågar också klampa in på varandras områden vilket ger bra produkter.
    Frågan är då vilken väg som är den bästa. Att satsa stort och bli en komplett och global ny-media-byrå eller att smyga igång med säkra kort och växa med egna pengar?

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.