Tillbaka

Intresset ökar för digital bokmässa

2020-05-18
av Kristian Lönner
Bokmässan 2020 blir helt digital.
Foto: Niklas Maupoix/Bokmässan

Reaktionen från många förlag på en digital bokmässa i höst har varit ljummen. Men det finns nu också de som säger ja till att delta.

– Vi har sagt ja, men vi vet fortfarande inte riktigt vad det är vi är med på, säger Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris.

Bokmässan har sedan tidigare stängt dörren till både en vanlig fysisk bokmässa i höst och till att helt ställa in mässan. Alternativet som finns kvar är en digital variant. Få detaljer är kända kring hur en sådan mässa skulle se ut och reaktionen från förlagen har inledningsvis varit ljummen eller direkt avvisande.

Förläggareföreningen krävde konkreta svar innan den 4 maj men sedan den deadlinen löpt ut har ingen kommunikation funnits mellan föreningen och mässan, berättar Kristina Ahlinder, vd på Förläggareföreningen.

– Nu är det förlagen som får ta ställning till det som kommer, och arbeta för att det ska bli så bra som möjligt. Det jag uppfattat är att många efterfrågat information mycket tidigare och man tycker det är besvärande att ledningen för mässan inte kunnat sätta ned foten tydligare för formerna för mässan, säger hon.

En av förläggare som tillhör de tveksammas läger i frågan om en digital bokmässa är Kristoffer Lind, vd och förlagschef på Lind & Co.

– Det är klart att det går att göra digitala grejer men det är totalt ointressant för oss. Det går inte att ersätta en mässa med det. Det är tråkigt att det inte blir en mässa men det digitala är vi inte pepp på, säger han och fortsätter:

– Jag är rädd för att Bokmässan plockar russinen ur kakan och gör seminarier med kända och bra författare, kanske i samarbete med UR. Det kan säkert bli bra men Lasse Winklers scen med 35 Lind & Co-författare går liksom inte att ersätta med att göra det digitalt.

Christian Bang-Melchior, vd på Tukan, håller med om att en digital variant aldrig kan ersätta en vanlig mässa med fysiska möten.

– Nej, det passar inte oss. Det är för de riktigt inbitna. Vår monter är mer Kiviks marknad och enda gången under året vi träffar slutkund. För oss är Bokmässan att kränga böcker och ha kul, säger Christian Bang-Melchior.

Samtidigt verkar någonting ha hänt den senaste veckan. Det finns nu förlag som uttrycker sig försiktigt positivt om en bokmässa i digital tappning.

– Det finns saker som Bokmässans programgrupp kommit underfund med som gör att vi måste vara lyhörda. Det som jag tror har fått förlagen att lyssna är att man insett att det inte kommer kosta oss så mycket som vi befarade, i alla fall inte i pengar, kanske i tid, säger Jonas Axelsson, förlagschef på Polaris.

För att en digital bokmässan ska bli en framgång krävs nya samarbetspartners. Inte minst för att få spridning på mässans innehåll. Och här menar Jonas Axelsson att de ansvariga för mässan kommit en bit på vägen.

– Det är det viktigaste för alla inblandade som brukar ställa ut där, vem har tekniken och plattformen, vem kan hjälpa oss att få innehållet att flyga.

Precis som Kristoffer Lind ser Jonas Axelsson problemet med att bara ett fåtal av förlagets författare kan få plats i en digital mässa.

– Man måste acceptera att det landar i ett ganska krasst urval för annars kommer det inte hända alls. Man får hantera det och jobba med övriga författares böcker på ett annat sätt.

Ordfront är ett annat förlag som nu i princip gett klartecken till att delta i en digital version av Bokmässan.

– De har kommit med förlag på några av våra författare som de vill ha med och det tycker vi låter rimligt. Kostnadsmässigt blir det inte så tungt och då tycker vi att det är värt att prova, säger Pelle Andersson, vd på Ordfront.

Stor spridning och bra kvalitet är två viktiga punkter som måste säkerställas, menar Pelle Andersson.

– Det handlar om att få en så fin produktion så det upplevs som en riktigt bra litteraturhelg.

Även om snabba besked vore önskvärt manar Pelle Andersson också till förståelse för att det tar tid för Bokmässan att hitta en ny form.

– Kanske hade det varit bättre att lägga ned, vad vet jag, men vi vill också se till att Bokmässan fortsätter leva för det är en viktig institution och händelse under året, säger han.

Frida Edman, mässansvarig för Bokmässan, har avböjt en intervju med hänvisning till att hon först i slutet på maj kan berätta mer om innehållet i en digital bokmässa.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.