Tillbaka

Jonas Axelsson: ”Skandinavien måste bli en naturligare spelplan för oss”

2021-01-21
av Matilda Källén
Jonas Axelsson.
Jonas Axelsson.
Foto: Sara Mac Key

Polaris stärker sin position genom både förvärv och ett nystartat ljudboksförlag.
– Vi känner ett behov av att bredda Polaris, både vad gäller fackböcker men även genreberättandet, framför allt digitalt, säger vd:n Jonas Axelsson.

I dag blev det klart att Polaris, som grundades 2017 och ägs av danska JP/Politiken, förvärvar det Malmöbaserade fackboksförlaget Roos & Tegnér.

Enligt Jonas Axelsson, vd på Polaris, är just illustrerad fakta ett område som förlaget känt att de saknat.

– Därför har vi och Politiken, som är det förlag i Danmark som är bäst på fackböcker, fört en dialog med Roos & Tegnér och nått en punkt där vi såg det som en möjlighet att slås samman, fortsätter han.

Diskussionerna har pågått i ett par månader, men affären blev klar i går. Till en början kommer Roos & Tegnér att fungera som ett imprint till Polaris, men framöver ska man diskutera ”vilken lösning som är bäst för förlaget och författarna”. Framför allt hoppas Jonas Axelsson att förvärvet ska föra med sig positiv förändring för båda parter. 

– De har varit ett litet förlag som nu får möjlighet att genomföra projekt som är större och lite mer riskabla, medan vi får ett kunskapsutbyte. Det här är ett bra tillfälle, eftersom vi samtidigt har tagit beslutet att sjösätta ett ljudboksförlag och tänker att innehållet till de digitala formaten inte behöver stanna vid skönlitteratur.

Ljudboksförlaget som Polaris nu startar, tillsammans med ägarförlaget Politiken, heter North Audio Publishing. Bakgrunden är att produktionen av digitala format framöver kommer att kräva ”en ny typ av kraft”, enligt Jonas Axelsson. Inte minst eftersom tanken är att North Audio Publishing ska ägna sig åt internationell utgivning.

– Den internationella aspekten blir mer och mer påtaglig. Man måste tänka på om ens eget språk eller nationella gräns är en verklig gräns när man söker lyssnare och e-boksläsare. Därför tror vi att vi behöver ha en egen utgivare. Vi har konstaterat att Skandinavien, i sin helhet, måste bli en naturligare spelplan även för oss, och det utvecklar vi lättast genom att ha den här plattformen – och genom att hitta en stark förmåga som kan komma i gång med det här.

Förmågan som värvats för att starta upp North Audio Publishing är Lars Jexell, i dag säljare på Piratförlaget. 

– Han är en av få säljare som jobbat med fysisk och digital utgivning parallellt. Han är väldigt duktig och gillade upplägget, säger Jonas Axelsson om rekryteringen.

De första titlarna att ges ut via North Audio Publishing kommer under året. Man har redan införskaffat ett antal rättigheter. Det handlar framför allt om norska, danska och engelskspråkiga författare och om författare på Polaris lista. Samtidigt är man inte främmande för att också ge ut böcker från andra förlag än ägarförlagen – tvärtom.

– Det är föga troligt att folk kommer att springa till den här företeelsen, alla vill ju ge ut på egen hand, men det kommer att bli en allt mer komplex marknad och då kan partnerskap vara en nyckel.

Under 2020 har Polaris, pandemin till trots, ökat sin omsättning med hela 44 procent. Det är en framgång som bidragit till satsningarna, säger Jonas Axelsson.

– Det har gått bra för oss att etablera oss, och i och med det vågar man kanske ta nästa steg snabbare. Dessutom har Politiken muskler och ett stort behov av att skaffa sig en större katalog. 

Samtidigt betonar han att planerna på expansion funnits med sedan start.

– Vi har alltid inräknat möjligheten till förvärv. Grundplanen, som ligger kvar, är att vi på förhoppningsvis ganska kort tid ska kunna bli ett av Sveriges fem största förlag. Det kräver, som det ser ut i dagsläget, en tresiffrig omsättning och en stabil lönsamhet.

I dag landar Polaris omsättning på nära 30 miljoner kronor. Roos & Tegnér har brutet räkenskapsår, men ligger enligt Jonas Axelsson ”runt 20 miljoner”.

– Vi är väldigt glada över förvärvet, sammanfattar han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.