Tillbaka

KF Media först ut med stor e-bokssatsning

2011-09-21
av Lasse Winkler
Akademibokhandeln och Bokus lanserar under bokmässan den hittills största dedikerade e-bokstjänsten i Sverige. KF Medias satsning, kallad Dito, har ett bredare utbud titlar och läsplattor än vad som hittills funnits på marknaden.

anseras dels av nätbokhandeln Bokus men också i Akademibokhandelns butiker, som kommer att sälja läsplattor, diverse tillbehör men också ge möjlighet att köpa e-böckerna på plats i butiken i form av ”e-bokskort”. Samtidigt satsar Akademibokhandeln på specialutbildad personal som ska marknadsföra Dito i den fysiska bokhandeln.

Dito kommer att finnas både som app (för Apple IOS och för android) och som webbsajt.

E-bokstjänsten lanseras ihop med ett antal läs- och surfplattor från kända märken som Samsung (en 8,9 tums surfplatta), Dell (en 7 tums surfplatta) och Sony (en 6 tums läsplatta) där dito finns förinstallerad.

– Vi lanserar ingen egen platta. Vi tyckte det var smartare att ta armkrok med dem som är bäst, säger Mattias Fyrenius, utvecklingschef på KF Media och t f affärsområdeschef på Bokus.

– Vi har, fortsätter han, avtal med de två första företagen och sluter inom kort avtal med Sony.

Dito kommer att ha alla de titlar som finns i digital form på svenska, cirka 5 400. Till det kommer ett urval på mellan 75 000 och 100 000 titlar på engelska.

– Vi kommer att vara bra på engelskspråkiga nyheter, men sämre på backlist, där vi får stryk av till exempel Amazons Kindle nu i början, säger Mattias Fyrenius.

De engelskspråkiga titlarna köps från internationella distributörer, i första hand brittiska Gardners.

Dito smyglanseras på Bokmässan i Göteborg i helgen men den fullskaliga lanseringen sker först i slutet av oktober. Lanseringen i Akademibokhandeln kommer att ske successivt. I höst presenteras Dito i sex av de största butikerna: två i Stockholm, en i Göteborg respektive Lund, Malmö och Uppsala. Därefter rullas konceptet ut i övriga butiker under nästa år.

Samtidigt med lanseringen av Dito vänder KF Media på exponeringen av sina böcker på Internet.

Från och med nu presenteras alla titlar i samtliga format samtidigt och kunden kan direkt se vad de olika formaten kostar. Skillnaden i pris blir uppenbar.

– Vi har valt att fokusera på berättelsen som sådan, sedan får kunden själv välja i vilket format den vill tillgodogöra sig historien, säger Mattias Fyrenius.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.