Tillbaka

”Klart det inte ligger i Storytels intresse”

2022-08-18
av Kristian Lönner
Kristoffer Lind.
Foto: Sara Mac Key

I somras förvärvade Lind & Co det svenska förlaget Dar Al-Muna som främst ger ut böcker på arabiska. Uppköpet innebär samtidigt att Storytel i praktiken blivit majoritetsägare till ett förlag med uteslutande pappersutgivning. Så varför denna affär Kristoffer Lind?

– Mona har lyckats med det väldigt ovanliga att förena en god affärsidé och tjäna mycket pengar med ett genuint engagemang och en passion för den goda boken. Dar Al-Muna är ett jättefint förlag som fyller en nisch, säger Kristoffer Lind, vd och förlagschef för Lind & Co.

Under sommaren avslutades affären som innebär att Lind & Co köper Dar Al-Muna av Mona Henning som drivit förlaget sedan starten 1984. Under senare delen av 2010-talet ökade förlagets omsättning kraftigt. Förra året var omsättningen 7,1 miljoner kronor vilket dock var en minskning jämfört med rekordåret 2020 då omsättningen var 9,6 miljoner. Förlaget har samtidigt visat god lönsamhet och hade 2020 en vinstmarginal på 43 procent – mest av alla svenska förlag.

Dar Al-Muna ger ut böcker på främst arabiska, där svenska barnböcker varit den viktigaste delen. Arabvärlden är förlagets viktigaste marknad liksom svenska bibliotek. Kristoffer Lind menar samtidigt att det finns flera utvecklingsområden för Dar Al-Muna.

– Jag skulle gärna ge ut fler arabiska författare i arabvärlden. Sedan skulle man kunna sälja mer av det här böckerna i övriga Norden och Tyskland. Förlaget ger huvudsakligen ut böcker på arabiska men också på dari, persiska och somali och det är en ganska stor marknad om man vidgar den från Sverige.

Ett tredje spår är digitalisering.

– I dag är det till hundra procent en pappersaffär så det finns potential att digitalisera delar av backlisten.

Dar al-Muna blir ett dotterbolag till Lind & Co som i sin tur ägs till 70 procent av Storytel.

– Många tror att det är Storytel som köpt Dar Al-Muna men tvärtom har Storytel tyckt att det här har varit en dålig idé. Det här är väldigt mycket en Kristoffer Lind-affär, säger Kristoffer Lind och fortsätter:

– Jag driver Lind & Co som jag vill inom vissa ramar. Det är klart att det inte ligger i Storytels intresse att köpa ett förlag som till hundra procent har en pappersaffär, men vi ska också försöka digitalisera och tillföra innehåll till Storytels arabiska tjänst.

Mona Henning har uppvaktats av intressenter förut men då alltid tackat nej. Hon säger att känslan var annorlunda den här gången.

– Nu kom frågan i rätt tid. Jag tycker själv att Dar Al-Muna behöver förstärkas. Jag tycker också att Kristoffer Lind har varit mycket framgångsrik med sitt förlag och är en duktig entreprenör, och han är en person som kan komma med nya idéer.

Mona Henning, som i dag är 78 år, fortsätter på förlaget och har inga planer på att sluta arbeta.

– Dar Al-Muna är min identitet, mitt sätt att leva. Så länge jag har hälsan och styrkan kommer jag göra allt för Dar Al-Muna, säger Mona Henning.

Hur har det varit rent känslomässigt att lämna ifrån sig ägandet av förlaget?

– Man får en liten chock när det är gjort. Det blev några tårar faktiskt. Det har inte varit lätt men jag kommer fortsätta jobba och Kristoffer är en fantastisk person som gått igenom en bit av det här själv även om det var på ett annat sätt.

För Kristoffer Lind väntar en period av lära sig den arabiska bokmarknaden. Han gör ingen hemlighet av att det är en del av lockelsen med affären.

– Det är kul och annorlunda. Det blir väldigt mycket nytt. I september ska jag åka iväg på bokmässan i Amman.

Hur vill du säkra överlevnaden för Dar Al-Muna den dagen Mona Henning vill trappa ned?

– Det är det som är tiotusenkronorsfrågan. Vi kommer anställa en person som ska jobba med Mona och sedan finns redan ett kontor i Amman med två personer som står för mycket av den dagliga driften. Så det finns redan en infrastruktur att fortsätta bygga på.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.