Kraftig resultatökning för Norstedts
Förra året ökade Norstedts förlagsgrupp sitt resultat från cirka 23 miljoner kronor 2019 till 44 miljoner kronor 2020, enligt ett pressmeddelande. Resultatet, med en rörelsemarginal på 9,5 procent, beskrivs som ”det högsta på många år”. Samtidigt minskade gruppens omsättning, från 463 miljoner kronor 2019 till 458 miljoner kronor 2020 (enligt bokslutsrapporten).
Resultatökningen förklaras delvis med att förlagsgruppens digitala intäkter har fortsatt att växa. De digitala formaten står nu för var tredje krona av gruppens totala intäkter. Framför allt Norstedts och Printz Publishing har vuxit på den digitala fronten, och får i dag över hälften av sina intäkter från digitala format. Samtidigt ökade försäljningen av fysiska böcker – framför allt backlist – ”kraftigt” under slutet av året, enligt pressmeddelandet.
– 2020 var ett omtumlande år, därför är vi extra stolta över hur snabbt vi lyckades ställa om ... Vi har utvecklat vårt arbete med digitalisering över hela linjen – format, marknadsföring, interna processer. Under året genomförde vi vår plan att minska våra fasta kostnader för att kunna möta en marknad, där den digitala affären pressar våra marginaler. Det positiva resultatet ger oss bättre förutsättningar framåt, säger Eva Gedin, vd på Norstedts förlagsgrupp, i pressmeddelandet.
Bland gruppens bäst säljande titlar 2020 finns Hans Rosenfeldts Vargasommar, Anna Janssons Dödslistan och Elias och Agnes Våhlunds Handbok för superhjältar.
Vad tyckte du om artikeln?