Tillbaka

Lönande allianser på Internet

1997-05-02
av SvB
Amerikanska oberoende bokhandlare har startat en ny trend berättar Publishers Weekly: online-allianser.

The Booksmith i San Francisco förser bland annat CareGuide, en web-plats för barn- och äldreomsorg, med relevanta boktitlar. Beställningarna slussas per e-post vidare till Booksmith som ger CareGuide tio procent av försäljningen i provision. Sedan i höstas tar de också hand om onlineförsäljningen åt web-platser ägnade åt serietecknaren Winsor McCay och stumfilmstjärnan Louise Brooks.
    San Francisco-kollegan A Clean Well-Lighted Place for Books, fungerar som onlinebutik åt Charles Bukowski-webplatsen och säljer ett trettiotal böcker per månad den vägen. I Palo Alto, inte långt därifrån har bokhandeln Printers Inc länkat ihop sig med antikvariatet på samma gata, Know Knew. Istället för att behöva berätta för kunden att boken är utsåld, kan de hänvisa till Know Knew.
    - Onlineallianser är ett sätt för bokhandlare att inte bara hålla sin butik online. När du har dessa skyltfönster över hela ²staden² så finns har du fler ingångar för folk att göra affärer med dig, säger Thomas Gladysz, webchef på The Booksmith.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.