Tillbaka

Lönsamt att vägra lämna rabatter

2010-11-05
av Lars Schmidt
När de stora religiösa förlagen knappt håller näsan över vattnet, surfar Artos & Norma på en stadig våg av lönsamhet. Ultrasmala titlar för en hängiven kundkrets är nyckeln till framgång.

orde ha en mille på sista raden, så är det tänkt, säger förlagschefen i familje­förlaget Artos & Norma, Per Åkerlund.

Han är en smula missnöjd med att de bara nådde 877 000 kronor i vinst förra året. På en omsättning av 3,5 miljoner kronor.

I år är prognosen en tillväxt på 20 procent, men året är inte slut, påpekar Per Åkerlund.

Utgivningen delas in i kategorier som »den tidiga kyrkan«, »mystik och det inre livet«, »luthersk teologi« och »helgon och katolsk spiritualitet«. En smula vildvuxet, men alltid kristet.

– Jag är präst i Svenska kyrkan. Jag har tackat nej till en massa erbjudanden från andra religioner genom åren, jag vill värna Artos & Normas varumärke.

Förlaget ger ut runt 30 titlar per år. Backlisten är omfattande, det finns omkring 400 titlar i lager. De ska bli fler. Förra årets vinst investeras bland annat i drygt 50 titlar som ska få liv genom print-on-demand.

– Vi trycker 200 till 300 exemplar med den allra senaste pod-tekniken. De kommer att gå åt genom att vi talar om att de finns igen.

 

Också nya titlar görs på pod. Det handlar om ytterst smal utgivning där förlaget testar marknaden.

– Jag sitter just med Lägret i handen, den handlar om en präst i Gulag. Det finns åtminstone ett par hundra rysk-ortodoxa i Sverige som kommer att köpa den.

Lönsamheten förklarar Per Åkerlund med att förlaget saknar overhead­kostnader, själv har han kontoret hemma, och han sitter aldrig i sammanträden.

– Sedan har jag ett nätverk av fantastiska frilansar, som lektörer som Per Beskow, som var ansvarig för religionen i Nationalencyklopedin en gång.

Får de betalt?

– Absolut. Arbetaren är värd sin lön!

Annars är snålhet ytterligare en framgångsfaktor. Plus ordentliga f-priser. Ingen bokhandlare, fysisk eller nät, får rabatt. De 5 000 prenumeranterna på förlagets reklamblad, kallad bok­klubben Ampelos, vet vad som kommer ut. Marknadsföring – som till exempel nätbokhandeln erbjuder i utbyte mot rabatt – gör varken till eller från, säger Per Åkerlund.

– Det värsta är att detta låter kaxigt även i mina öron. Men så är det.

 

I förlagsspecialen:

Tabeller och grafer
Det sista tunga året?
Fortsätter att växa
Byter strategi
Nöjer sig inte
Lönsamt att vägra lämna rabatter
Var tredje krona i vinst
Tillbaka på ruta ett
Årets förlagsraket
Nobelbaksmälla
Ett förlag som alla andra?
E-böcker skapar tillväxt

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.