Macmillan tvingades stänga ner efter säkerhetsincident
Incidenten skedde den 25 juni varpå Macmillan, som är ett av USA:s största förlag, stängde ner alla sina it-system. Därmed förvann också möjligheten att ta emot ordrar, hantera och skicka leveranser, samtidigt som alla interna system, som för medarbetare att skicka e-mail, sattes i offline-läge och slutade fungera. Även företagets fysiska kontor stängdes som en säkerhetsåtgärd, skrev Publishers Weekly.
Macmillan har varit fåordigt om vad som egentligen ledat bakom händelsen. Inledningsvis menade företaget att systemen skulle vara uppe efter några dagar. Men det visade sig ta betydligt längre tid än så. Även förlagsjättens brittiska medarbetare kom att påverkas av de nedstängda systemen, rapporterade Bookseller.
I ett utskick den 1 juli informerade Macmillan kunder och partners att att specialister arbetade med problemet och att vissa system skulle vara otillgängliga under tiden. "Var medvetna om att Macmillan-teamet arbetar dygnet runt med denna återställning och installation av ytterligare nätverksskydd”, skrev företaget.
Under tiden satte företaget upp Gmail-konton för att möjliggöra kontakt med de redaktionella teamen och successivt har olika it-system börjat fungera igen.
Nu meddelar Macmillan att dess lager, efter mer än en veckas nedstänging, sedan den 4 juli åter kan ta emot och behandla beställningar, skriver Publishers Weekly. Kontoret i New York öppnas i dag, torsdag. Samtidigt sätter Macmillan till ytterligare resurser för att ta hand om den back log av ordrar som skapats under tiden för säkerhetshändelsen.
Vad tyckte du om artikeln?