Marknadsföring på en liten budget
Foto: Tove Leffler
Samarbeta med andra företag, läs bloggar, klä ut dig till dina läsare och bjud in dina konkurrenter att föreläsa om sina framgångsrika kampanjer. Det är några av de saker som föreslogs på ett seminarium om marknadsföring för förlag under bokmässan i Frankfurt.
Under de senaste tio åren har förutsättningarna för förlagens marknadsavdelningar ändrats radikalt. Vi har färre bokhandlare och de som finns kvar har det tufft, mycket på grund av konkurrens från nätbokhandeln och varuhusen. Varuhusens starka framfart har lett till en minskad bredd i utbudet och alltså färre platser att synas på. Det gör att förlag måste hitta nya sätt att nå sina läsare, fastslog Amelia Fairney, marknadsdirektör på Penguin UK under seminariet Marketing for Publishers. Det var första gången Amelia Fairney besökte mässan, trots att hon jobbat i branschen i femton år.
Helår Digitalt
1480 kr
Köpa
Prova på 2 månader
199 kr
Köpa