Tillbaka

Millenniumuppföljare säljs för nio kronor

2015-08-27
av Niklas Strömberg

Pr-kampanj eller en attack från hackare?

Den frågan lär nog Adlibris kunder ställa sig under dagen.

Wasp was here!

De orden lyser just nu på Adlibris sajt i anslutning till ett erbjudande om att köpa den nya Millenniumboken för endast nio kronor som e-bok.

Att greppet är tänkt att se ut som om sajten blivit hackad är uppenbart.

Så också känslan av att det i själva verket rör sig om en pr-kampanj. Wasp är Lisbeth Salanders hackernamn.

– Det stämmer. Det är en rolig pr-kampanj, säger Linnea Wiklund, pressansvarig på Adlibris.

Hur länge kommer ni alltså att sälja boken för nio kronor?

– Kampanjsvaret är tills våra tekniker löst problemet. Men i verkligheten handlar det om en kort period.

Enligt Linnea Wiklund har kampanjen fötts ur frågan ”Vad skulle hända om Lisbeth hackade sajten.”

– Och det känns ganska självklart att hon hade velat sänka priset för folket. Hon hade varit på kundernas sida.

Er vd Johan Kleberg har tidigare uttalat sig om att e-boken är för dyr. Är priset ett led i er nya strategi?

– Haha! Nej, det här handlar om att helt enkelt ta marknadsföringspengar, pengar vi annars kunde lagt på reklambillboards, och i stället sänka priset för våra kunder. Nio kronor är väldigt billigt.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.