Millenniumuppföljare säljs för nio kronor
Wasp was here!
De orden lyser just nu på Adlibris sajt i anslutning till ett erbjudande om att köpa den nya Millenniumboken för endast nio kronor som e-bok.
Att greppet är tänkt att se ut som om sajten blivit hackad är uppenbart.
Så också känslan av att det i själva verket rör sig om en pr-kampanj. Wasp är Lisbeth Salanders hackernamn.
– Det stämmer. Det är en rolig pr-kampanj, säger Linnea Wiklund, pressansvarig på Adlibris.
Hur länge kommer ni alltså att sälja boken för nio kronor?
– Kampanjsvaret är tills våra tekniker löst problemet. Men i verkligheten handlar det om en kort period.
Enligt Linnea Wiklund har kampanjen fötts ur frågan ”Vad skulle hända om Lisbeth hackade sajten.”
– Och det känns ganska självklart att hon hade velat sänka priset för folket. Hon hade varit på kundernas sida.
Er vd Johan Kleberg har tidigare uttalat sig om att e-boken är för dyr. Är priset ett led i er nya strategi?
– Haha! Nej, det här handlar om att helt enkelt ta marknadsföringspengar, pengar vi annars kunde lagt på reklambillboards, och i stället sänka priset för våra kunder. Nio kronor är väldigt billigt.
Vad tyckte du om artikeln?