Nextory öppnar i Norge
Lanseringen i Norge innebär att Nextory öppnar på sin åttonde marknad. Den sjunde, Nederländerna, lanserades så sent som strax före jul.
Beslutet om lansering togs sedan tjänsten tecknat kontrakt med flera norska förlag, bland annat Cappelen Damm, Strawberry och Vigmostad & Bjørke.
– Ljudbokslyssnandet via prenumerationstjänster i Norge har haft en fantastisk utveckling de senaste åren. Vi är dock övertygade om att det finns en stor potential för fortsatt utveckling som vi vill vara med och bidra till, säger Nextorys vd Shadi Bitar i ett pressmeddelande.
Genom att gå in i Norge tar företaget upp kampen med tjänsterna Storytel och Fabel om de norska ljudbokskunderna. I en intervju med sajten Bok365 säger Nextorys globala expansionschef Magnus Nytell att Nextory inte har något uttalat mål om att bli marknadsledande, utan fokuserar på att bygga tjänsten över tid. Något kommande priskrig ser han inte heller i horisonten.
På frågan om hur många abonnenter som krävs för att Nextory ska nå lönsamhet i landet svarar Magnus Nytell ”mellan 50 000 och 100 000”.
– Det kräver ganska tung marknadsföringsinvestering.
2020 ökade Nextory antalet nystartade abonnemang med 80 procent jämfört med 2019, enligt pressmeddelandet. Utöver lanseringen i Norge har företaget även planer på fler lanseringar i fler europeiska länder under året.
Vad tyckte du om artikeln?