Norrmännen föredrar fysisk bokhandel
Hela 88 procent av den fysiska skönlitteraturen och 75 procent av sakprosan inhandlades över disk, visar norska kulturrådets rapport Kunst i tall.
– Att den fysiska bokhandeln står så starkt, det tror jag handlar om att människor har ett starkt förhållande till sin bokhandel. Runt om i landet är bokhandeln något mer än bara ett ställe som säljer böcker, de är också små kulturhus, säger Trine Stensen, vd för norska bokhandlarföreningen, till norska Klassekampen.
Men det handlar kanske än mer om de norska fastpriserna, där undantag i konkurrenslagstiftningen förbjuder nätbutikerna att sälja nya böcker till lägre pris. Men det innebär också att den norska bokhandeln står illa rustad inför ett inträde från Amazon, menar branschveteranen Ivar Tronsmo.
Han stod bakom lanseringen av nätbokhandeln mao.no, som bokklubbarna investerade stort i 2001, för att skapa en stark konkurrent till dess att Amazon skulle landa.
– Det var inte lätt att driva mao.no med de ägarna vi hade. De ville inte att jag skulle konkurrera med bokklubbarna, inte ens med pris. Tar du samma pris i nätbutiken som i butikerna på Karl Johan, då är det farligt, säger Ivar Tronsmo.
Men han tror inte att den amerikanska nätbutiken främst siktar in sig på böcker, den dag den landar i Skandinavien.
– Men när de lanserar tar de helt säkert med sig böckerna. Och då kommer de ganska säkert att ta över 20 procent av marknaden i ett nafs, säger Ivar Tronsmo.
Vad tyckte du om artikeln?