Ny e-boksajt utmanar Dito och Adlibris
– Dito blir vår tydligaste konkurrent på kort sikt, men Adlibris kommer nog inte heller att släppa den här marknaden utan en kamp. Det kommer att bli en tuff, utmanande och kul resa, men vår laguppställning på ägarsidan ger oss de bästa förutsättningar, säger Steffen Gausemel Backe från Schibsted, tillförordnad vd för det nya bolaget.
Diskussionerna om en gemensam sajt uppkom under sensommaren förra året.
-När maktkoncentrationen och den vertikala integrationen ökar, vill vi bygga allianser för mångfald och för att fortsätta vara starka, säger Carl Hamilton, arbetande ordförande i Piratförlaget.
De tre parterna äger en tredjedel av bolaget var, men hur mycket pengar som har investerats i sajten vill de inte avslöja.
Målet med nätbokhandeln är att driva e-boksmarknaden framåt i Sverige, säger Robert Johnsson, ansvarig för e-böcker på Leopard.
– Det finns ingen som gör det i dag.
Vad den nya e-bokssajten ska heta är ännu hemligt, men den ska innehålla titlar från samtliga förlag som ger ut digitala böcker. Distributionen ska ske både via Elib och Publit.
Sajten ska lanseras »i god tid före jul.« Då kommer det även finnas böcker på engelska och i framtiden kan utbudet komma att kompletteras med böcker på fler språk. Den nya sajten ska endast inrikta sig på den svenska marknaden.
Hur ska ni få konsumenter att välja er framför Dito eller Adlibris?
– Vi kommer bland annat att jobba väldigt aktivt med prissättningen, säger Steffen Gausemel Backe.
Ni ska vara billigare än konkurrenterna?
– Det tror jag att vi kommer att vara på en del titlar, men framför allt kommer konsumenterna alltid att hitta attraktiva erbjudanden hos oss.
Är det ägarförlagens titlar som kommer vara billigare?
– Nej, det här är inget skyltfönster enbart för våra egna böcker, säger Carl Hamilton.
Det är inte bara genom priset e-bokssajten ska konkurrera, tillägger Robert Johnsson.
– Bra erbjudanden är en del, men tillgänglighet och att sajten är lätt att använda är också viktigt, säger han.
E-böckerna står för mindre än en procent av försäljningen i Sverige. Varför ger ni er in på marknaden just nu?
– Svenskarna har en stor digital vana och kompetens. Många har smartphones och surfplattor. Tajmingen känns helt rätt. Sen har Dito funnits i ett år nu och de har till viss del utbildat folk om e-böcker, men vi tror att det behövs fler aktörer för att marknaden ska ta fart, säger Steffen Gausemel Backe.
Någon egen läsplatta ska bolaget inte lansera.
– Snart kommer allt fler köpa surf- och läsplattor från utländska aktörer. Det kommer nya versioner av Ipad och Android-baserade plattor hela tiden. Att som svensk aktör, med tanke på Moores lag, försöka hinna med i den utvecklingen tror jag är väldigt svårt, säger Robert Johnsson.
Fotnot: De Oberoende är: Ordfront, Alfabeta, Weyler förlag, Atlas, Atlantis, Brombergs, Ersatz, Historiska Media, Leopard, Lind & Co, En bok för alla och SNS, men de två sistnämnda är inte med i samarbetet.
Schibsted Tillväxtmedier äger bland annat sajterna:
* Hitta
* Lendo
* Prisjakt
* tv.nu
Vad tyckte du om artikeln?