Tillbaka

Oprah-effekten(eller hur man får fart på bokförsäljningen)

1997-02-21
av SvB
Människor som aldrig köpt en bok förut rusar plötsligt till bokhandeln. De vill ha boken som Oprah rekommenderade i sin senaste TV-show. Och de kommer i massor.

br /> Den amerikanska bokbranschen hoppas givetvis att "The Oprah-effect" har kommit för att stanna.
Att starta en televiserad bokklubb var inte hennes idé från början, Oprah Winfrey trodde inte ens på idén. Men en morgon började hon fundera på den i duschen. Att det skulle vara underbart att sitta ned och prata med författare som verkligen ligger henne varmt om hjärtat. Resten är nutidshistoria.
The Book Club började med en debutant, Jacquelyn Mitchards novell The Deep End of the Ocean, följd av back list-titlarna Song of Solomon och The Book of Ruth. Winfrey har satt litteraturen i strålkastarljuset, stadigt ökat tittarmängden och framkallat bästsäljarsiffror utan tidigare motstycke. Ja, hon anser sig till och med ha en ny uppgift att fylla - att få amerikanarna att läsa. boken som livsstil.
- Vem du än är, så öppnar böcker nya dörrar till ditt inre och ger dig möjligheten att utforska och känna känslor som andra medier inte kan förmedla, säger Oprah till Publishers Weekly (jan 97) och fortsätter:
- Jag vill att böcker ska bli en naturlig del av min publiks livsstil.
Och vilken publik hon har. The Oprah Winfrey Show har vunnit 25 Emmy-pris och har mellan 15 och 21 miljoner tittare i världen varje vecka, främst kvinnor i åldrarna 18-54 år.
Som alltid är det Oprahs eget genuina intresse för en bok och författare som är grunden. För att få den rätta känslan. Även om förlagen ständigt överöser henne med förslag, ignorerar hon dessa. Likaså barnböcker, som hon inte anser sig kvalificerad nog att bedöma. För närvarande är målet att fånga upp männens intresse för litteratur. Sålunda läser hon åter manliga författare som hon under årens lopp fattat tycke för. tar slut i ett nafs.
Med tiden har Oprah Winfrey insett vilken påverkan hon har på branschen. Förlagen har beklagat sig över bristen på förhandsinformation, eftersom böckerna hon tar upp i programmet tar slut i ett nafs. Och även om Oprah tycker om överraskningar försöker hon numera förvarna förlagen. Likaså ber hon dem skänka 10 000 exemplar av den utvalda boken till biblioteken. Helst ska boken också finnas i pocket. Tittarna har nämligen beklagat sig över att de inte har råd med en inbunden The Deep End of the Ocean.
- Det är en sak att vinna en Emmy, säger Oprah Winfrey, men en helt annan att kunna påverka någon som inte nuddat vid en bok sedan hon var tvungen i gymnasiet, till att läsa Song of Solomon och kanske vidga sitt perspektiv på livet.
Vad säger då bokhandlarna om Oprah-effekten? Blir antalet bokköpare fler? Svaret är, enligt Publishers Weekly, utan tvekan ja.
- Vissa kunder erkänner till och med att de aldrig skulle köpt boken om det inte vore för att Oprah rekommenderat den, hävdar Isabella Reitzel, inköpare på Barbara's Bookstore.
- Jag har inga vetenskapliga bevis, säger Bob Weitrack, marknadschef på Barnes & Noble, men vi har känslan av att det är "nya läsare" som kommer in och handlar. Och cirka 75 procent köper dessutom ytterligare en annan bok. Folk har även tidigare frågat efter böcker som Oprah pratat om i showen, men skillnaden med hennes Book Club är att numera vill kunderna ha boken med en gång. Weitrack fortsätter:
- Det är som om de anser att "min vän Oprah har rekommenderat den här boken". Och ju oftare de kommer in och handlar, desto naturligare känns det för dem att vara i en bokhandel.
Särskilt med fallet Song of Solomon anses det i branschen vara Oprahs förtjänst att Toni Morisson nått en större publik. En publik som i vanliga fall inte läser så kallad seriös skönlitteratur. På Plume, som ger ut pocketutgåvan av boken, har man blivit tvungen att trycka 830 000 exemplar extra.
- Om man presenterar bra litteratur med både hjärta och sinne istället för att lägga ett akademiskt anslag på presentationen, så blir böcker tillgängliga för människor, menar Reitzel.
- Oprah verkar kunna locka fram den responsen hos en bred publik, och det är fantastiskt.
Som sagt, ingen vill att Oprah-effekten skall avta.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.