Tillbaka

Polisprosa lockar färre läsare

2011-02-18
av Lars Schmidt
Samma bok, samma försäljningsmetod – och samma kunder. Nordisk kriminalkrönika går in på sitt femte decennium. Men läsarna dör sakta ut och nu krävs nya idéer.

rsta upplagan. Entreprenören Lars-Erik Weinås utvecklade sin framgångsrika telefonförsäljning av bilkalendrar och kartor till brott.

Nordisk kriminalkrönika var en samling artiklar skrivna av polisens egna utredare om årets mest berömda och intressanta kriminalfall. Krönikan blev en omedelbar succé.

Genialiteten låg i det personliga telefon­mötet mellan säljare och kund, kryddat med en koppling till polisen och idrottsrörelsen. Strofen »delar av behållningen går till Polisidrottsförbundet«, främjade försäljningen.

Redan efter ett år utvecklades konceptet till de nordiska grannländerna. När affärerna gick som bäst ringde ett 50-tal säljare från kontor i alla de stora städerna. I slutet av 1980-talet tangerade upplagan bara i Sverige 80 000 exemplar. Sedan dess har det gått neråt. Förra året låg upplagan på cirka 18 000 exemplar.

Nordisk kriminalkrönika produceras av Svenska polisidrottsförlaget AB, Spifab. Weinås ville stödja polisidrotten, och ordföranden för Polisidrottsförbundet sitter fortfarande i Spifabs styrelse.

Bolaget ägs numera av det danska Nor­disk Kriminalkrönike ApS och genom åren har ägarna byggt upp stora vinster i det svenska moderbolaget, som de nu delvis plöjer ner i verksamheten igen för att få rätsida på ekonomin.

Spifab omsatte 23 miljoner kronor 2009, förlusten var nio miljoner. På fem år har företaget förlorat totalt 30 miljoner kronor, främst på grund av ett antal icke lönsamma tidskrifter.

– Vi har haft uthålliga ägare, och 2010 hade vi svarta siffror igen, säger vd Anders Svensson.

Polisidrottsförbundet har ända sedan starten fått del av intäkterna från försäljningen. Anders Svensson vill inte avslöja hur mycket, men det handlar om »miljonbelopp« varje år.

– Och under de svåra åren har vi inte dragit ner på det de fått, säger han.

 

Problemet är kunderna; de mest trogna har köpt varje utgåva sedan starten, men nu försvinner de. Och nya kunder är svåra att hitta; telefonförsäljare är inte längre lika populära, och unga människor tycks inte vilja ha beskrivningar av kriminalfall på polisprosa.

Samtidigt finns ett ökat intresse för brott i samhället, uppmuntrat av tv-program som Efterlyst och Veckans brott och ett antal reportageböcker om kriminalitet. Anders Svensson menar att det borde bädda för ett nytt intresse för Nordisk Kriminalkrönika. Nya kunder försöker man nå med ompaketerat material, som också skulle kunna säljas i bokhandeln.

– För att nå en bredare publik krävs det mindre format. Basen är vår enorma data­bas med artiklar från 1970 och framåt och vi tänker prova teman, som kvinnlig kriminalitet, säger Anders Svensson.

 

Nordisk kriminalkrönika

Utkom: första gången 1970. Innehåller 35-40 artiklar som huvudsakligen skrivs av poliser och utredare. Endast brott där domarna vunnit laga kraft behandlas.

Säljs endast via: telefonförsäljare och från förlagets hemsida.

Pris: 640 kronor.

Ges ut av: Nordiska polis­idrottsförbundet i samarbete med Spifab, som ingår i Svensk Tidskriftsreklam AB.

Moderbolaget ägs av: danska Nordisk kriminalkrönike ApS. Koncernen har under senare år lagt ner ett antal tidskrifter och sagt upp personal för att koncentrera sig på Nordisk kriminal­krönika och fyra medlemstidningar med anknytning till polisen.

Spifab omsatte 2010: cirka 20 miljoner kronor. Resultatet var positivt.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.