Tillbaka

Presenterar strategi för Barnes & Noble

2020-09-14
av Kalle Laxgård
James Daunt.
Foto: Sara Mac Key

Coronapademin har varit ett hårt slag mot Barnes & Noble. Men krisen har också gett kedjan tillfälle att anpassa sig till framtiden. Nu presentar vd James Daunt flera kommande förändringar för det krisande företaget.

I en digital utfrågning i fredags svarade James Daunt på frågor från Book Industry Study Groups chef Brian O’Leary.

Av Barnes & Nobles 613 butiker har endast 23 hållit öppet under pandemin. Tre nya har startat, flera har lagts ner. Stängningarna har i samtliga fall berott på långvarig bristande lönsamhet.

James Daunt kallar den lockdown som stängt ner det amerikanska samhället för ”traumatisk” för Barnes & Noble och ”ett dråpslag” mot de anställda.

Visserligen har kedjan kunnat passa på att renovera och möblera om i många butiker. Men i samtalet redogjorde den brittiske bokhandlaren även för flera kommande strategiförändringar som ska få den hårt prövade bokhandelskedjan på fötter igen.

Om man följt Waterstones utveckling i Storbritannien, där James Daunt stått vid rodret sedan 2011, går mycket att känna igen.

Nedlagda butiker ska ersättas med nya i närområdet, men i mindre lokaler. Inköpssystemet ska förändras, där en del böcker ska köpas in centralt medan mycket av sortimentet istället ska utformas av de lokala butikerna.

Nya titlar ska köpas in i små volymer, för att sedan följas av nya ordrar om den initiala tar slut. I dag returnerar Barnes & Noble 20 procent av alla inköp.

– Vi måste ligga mycket närmare det minimum som en butik kan sälja, och låta det lokala teamet beställa om med hjälp av vårt distributionslager för att reglera och säkerställa logistiken, säger James Daunt i samtalet.

För att det nya systemet ska fungera har kedjan slutat ta emot marknadsföringspengar från förlagen, så att butikerna själva ska få bestämma hur butikerna ska skyltas.

Algoritmen för distributionen, som enligt James Daunt ”senast sågs över 2008”, ska uppdateras. Medlemsklubben, som i dag har sex miljoner medlemmar – för lite, säger James Daunt – ska göras om. Läsplattan Nook ska få en ny strategi, likaså försäljningen av digitala ljudböcker.

Därmed fortsätter Nook – som många antagit skulle försvinna under Daunt – vara en del av Barnes & Nobles utbud. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.