Tillbaka

Respekterar rymddramat

2013-03-20
av Niklas Strömberg
Ett 30 år gammalt rymddrama om ett galaktiskt inbördeskrig. Det borde förlag studera för att lära sig mer om framtidens berättande. Det tror IfBookThen-aktuelle journalisten och författaren Frank Rose.

Som journalist på amerikanska tidskrifter som Wired och Forbes har Frank Rose bevakat den digitala revolutionen inom nöjes- och kulturindustrin sedan 1980-talet.

 

När han nu kommer till Stockholm och IfBookThen koncentrerar han sig på en kulturhändelse med över 30 år på nacken – George Lucas Stjärnornas krig.

Rymdeposet är ett exempel på vad Frank Rose kallar en ”story world”. Och ”story worlds” är något han hoppas att människor som jobbar med berättande vill intressera sig för.

– Det finns många exempel på story worlds. Harry Potter. Sagan om ringen. Men det som verkligen satte den gyllene standarden var Stjärnornas krig. Och det var egentligen ett misstag, säger han.

När George Lucas planerade sitt episka Stjärnornas krig-projekt omfattade hans vision tre långfilmer. Det han skapade blev betydligt större.

I takt med Stjärnornas krigs enorma genomslag bland framförallt barn och ungdomar började växte en stor franchiseverksamhet fram kring konceptet. Snart fanns allt från actionfigurer till dataspel, serietidningar, böcker och animerad film som kretsade kring det universum George Lucas skapat.

– Han skapade en hel värld där flera historier, som spänner över flera tusen år, får plats. Tack vare att dessa historier berättades via alla dessa olika medieformer kunde mottagaren också själva bli en del av historien på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Med en sådan sak som actionfigurer fick man möjlighet att berätta sin egen historia, i hans värld.

Så ska förlag börja leta efter nästa Stjärnornas krig-trilogi och tillverka actionfigurer? Kanske inte. Men i och med internet och den digitala tidsåldern menar Frank Rose att dagens publik blivit allt mer törstande efter att själva vara med i historien.

– Människor har alltid velat vara en del av den historia de konsumerar. Det är en av själva grundanledningarna till att läsa skönlitteratur. Men teknologin har inte riktigt möjliggjort det tidigare. Modellen för berättande har varit en envägskommunikation. En film, ett tv-program, eller en bok har absolut kunnat attrahera en stor publik, men det har aldrig funnits något riktigt bra sätt för feedback. Än mindre något sätt för publiken att kommunicera med varandra om vad de upplevde. Internet har förändrat det i grunden och uppmuntrar en form av deltagande historieberättande. Utmaningen för förläggare och berättare är enligt mig att anpassa sig till den här nya världen och komma på nya sätt att interagera med publiken.

Hur tycker du att bokbranschen överlag lyckas med att anpassa sig till den digitala världen, jämfört med till exempel musikbranschen?

– Det är nog omöjligt att lyckas sämre än musikbranschen gjorde. Men jag kan samtidigt tycka att alla lyckats ganska bra. Man får inte glömma att internet förändrat ett system som sett mer eller mindre likadant ut under 150 år av industrialism.

– Enligt mig är förlagsvärldens största utmaning hur de ska hantera företag som Amazon och Apple. Maktskiftet har gått väldigt snabbt och när två företag börjar kontrollera en marknad finns det alltid en stor risk för missbruk.

 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.