Tillbaka

Richard Herold: ”Logiskt att backa affären”

2021-04-21
av Kalle Laxgård
Richard Herold.
Foto: Sara Mac Key

Natur & Kultur överlåter agenturen Partners in Stories till Albatros Agency. Beslutet fattades sedan filmagenturen värvat medarbetare från Pis – för att satsa på bokvärlden.

På onsdagsmorgonen blev affären officiell: Albatros Agency, som representerar regissörer och manusförfattare, väljer att ge sig in i bokbranschen. I ett första steg rekryteras tre medarbetare från Natur & Kultur-ägda Partners in Stories.

Själva affären går i praktiken ut på att Natur & Kultur överlåter agentverksamheten till Albatros.

– Det började med att Maria och Erik (Åhlin och Larsson, agenter på Pis, reds anm.) fick ett erbjudande de inte kunde motstå från Albatros. Då funderade vi lite kring det. Det kändes logiskt att backa den här affären och fortsatta vårt samarbete, men utifrån premissen att Albatros driver det vidare, säger Richard Herold, litterär chef på Natur & Kultur.

Hade ni fått lägga ner annars?

– Jag upplever att det drivs vidare men i en annan regi. Pins har varit en självständig agentur från början och jobbat med många olika förlags böcker.

Partners in Stories startades 2013 men upplöstes som eget bolag för två år sedan. Sedan dess har det drivits som ett varumärke inom Natur & Kultur Media i Stockholm AB. När den ombildningen gjordes tog Natur & Kultur också in externa samarbetspartners, där Albatros Agency var en.

Richard Herold betonar att majoriteten av Pis försäljning alltid kommit från böcker utgivna av andra förlag än Natur & Kultur.

– 90 procent av affärerna är Jonas Jonasson och ett par andra författare. För vår del har frågan varit: Var kan vi slussa våra författare vidare, av de som inte har eller vill ha en agent? Vi tror att Albatros kommer vara ett bra alternativ framåt, säger han.

Albatros Agency startade 2017 av Elin Sandström Lundh och Martina Österling och har haft sitt fokus på filmsidan. Förra sommaren gick även den globala agenturen ICM in som ägare i bolaget. 

Med i affären, som nu ger agenturen ett litterärt ben, följer författarna Jonas Jonasson och Emma Hamberg. Albatros har även skrivit avtal med Denise Rudberg och Sofie Sarenbrant. 

För Natur & Kulturs del behåller man ägandet i sina två andra agenturer, Koja och Bennet.

– Skillnaden med dem är ju att där är huvuddelen av affärerna Natur & Kultur-böcker och ligger närmare vår egen affär, säger Richard Herold.

Vad innebär den här affären för Natur & Kultur?

– Inte så mycket. Det som blir spännande är att vi får en ny stor ambitiös agentur på boksidan, med ICM bakom sig. Det ska bli jättespännande att se vad de kan göra. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.