Tillbaka

Risk för priskrig på Internet

1997-08-22
av SvB
Nu är priskriget igång på Internet. I slutet av juli öppnade AdLibris, ²Till Boken². Liksom den amerikanska förebilden, Amazon.com, kommer huvudmännen inte från bokbranschen och liksom Amazon prioriteras pris och snabb leverans.

ref="http://www.adlibris.se"target="blank">AdLibris startades av fem personer med bokintresse, tekniska kunskaper och andra ordinarie jobb. Seelig bidrar med databasen på ungefär 30 000 titlar och fungerar också som lager och distributör. AdLibris huserar på Postens Torget på Internet vilket hjälpt dem att redan efter en månad utan marknadsföring nå samma volymer som Akademibokhandelns Internetbokhandel hade i våras, eller ungefär tio beställningar per dag.
    - Många gjorde testbeställningar först, nu kommer de tillbaka. Vi är överväldigade av responsen vi fått, säger Therése Nyström på AdLibris. 30-50 procent under gällande cirkapriser utlovas, och visst tycks det stämma. Henning Mankells Den femte kvinnan ska kosta 342 kronor inbunden och Bonniers Internetbokhandel, Bokhandeln.com, tar 309. AdLibris tar 219 kronor. Pocketversionen av Mannen som log ska kosta 67 kronor och Bokhandeln.com tar 65. Hos AdLibris kostar den 41 kronor.
    - Vi tror att priset kommer vara det främsta konkurrensmedlet på Internet, säger Therése Nyström.
    Leverans utlovas inom 3-4 dagar och sker vid dörren med Företagspaket till en kostnad av 39 kronor oavsett antal böcker. Betalning sker via Torgetkonto eller mot faktura i väntan på säkra kontokortsbetalningar.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.