Tillbaka

Så gick det för Bokhandelsgruppen 2020

2021-02-19
av Kalle Laxgård
Maria Edsman.
Foto: Sara Mac Key

2020 blev ett dramatiskt år för Bokhandelsgruppen.

– Det är ett stort skifte, där butik minskat ungefär 15 procent och onlinekanalerna ökat 24 procent, säger vd Maria Edsman till SvB.

Trots det dröjde det till december innan vinsten hamnade under 2019 års nivå.

Förutsättningarna behöver inte beskrivas ännu en gång. De stavas pandemi.

Restriktioner för fysiska butiker, rusning till näthandel och abonnemangstjänster.

– Det var såklart ett väldigt speciellt år, men vi lyckades balansera det väldigt bra på totalen, säger Maria Edsman.

Av ägarbolaget Volatis bokslutskommuniké framgår att omsättningen minskade en procent, eller 18 miljoner kronor, till 1,775 miljarder 2020 jämfört med 2019.

– Vi hade nästan samma nivå på omsättningen. Däremot är det ett stort skifte, där butik minskat ungefär 15 procent och onlinekanalerna ökat 24 procent, fortsätter hon.

Ända sedan pandemin trängde sig på har Bokhandelsgruppen arbetat med att leda kunder från Akademibokhandeln till nätkanalerna Bokus och akademibokhandeln.se. Sammantaget kom 44 procent av omsättningen från digitala kanaler under fjolåret.

Rörelseresultatet landade på 67 miljoner kronor, nio miljoner mindre än året innan.

– Ända fram till november låg vi faktiskt på ett bättre resultat än föregående år. Men med de tuffa restriktionerna i december, som är en så stor och viktig period, hängde inte resultatet med eftersom vi har bättre marginaler i butik än i e-handeln. Det som är ett resultattapp kom helt och hållet i december, säger Maria Edsman. 

Under sista kvartalet kom 40 procent av försäljningen från digitala kanaler, att jämföra med 25 procent under 2019.

Hur stor del av resultatet beror på statliga stöd, exempelvis korttidspermitteringar?

– Vi har fått olika typer av stöd till en summa på 28 miljoner kronor. Vi har gjort mer besparingar själva än vi fått stöd för. Korttidspermitteringar nyttjade vi mest i våras och lite grann i somras och i september. Men i och med att vi gjorde det ännu säkrare att handla i butik under hösten kunde vi inte dra ner på personal. Det gjorde det också svårare att parera kostnader.

Givet förutsättningarna är hon nöjd med både omsättning och resultat. Enligt Maria Edsman växte akademibokhandeln.se med 120 procent under 2020 samt vann företaget marknadsandelar i alla försäljningskanaler det närvarar i.

– I början var jag rädd att det skulle få större negativ påverkan än vad det fick. Det har varit en negativ påverkan men vi har parerat det väldigt bra, och haft en fantastisk utveckling i onlinekanalerna.

Hur gick det för non-books?

– Non-books har varit viktigt i butik, eftersom vi haft en enorm skjuts på pussel och sådant som folk köpt mycket av i pandemin. Men tyvärr har vi inte non-books-sortimentet online. Hade vi haft det hade saker sett helt annorlunda ut för oss. Vi har haft det på gång men inte hunnit i mål innan pandemin, vilket vi absolut inte är nöjda med. Det är fullt fokus på det just nu, kan jag säga.

Ett sådant här år blir det väldigt tydligt var man har sina brister. Vad måste ni göra för att bli starkare?

– Vi behöver vässa både vårt omni- och online-erbjudande. Dels att vi verkligen måste rätta till att sälja vårt non books-sortiment på akademibokhandeln.se. Men vi måste bli bättre på hela kundupplevelsen online.

Under fredagen gick ägarbolaget Volati också ut med att Bokhandelsgruppen kan komma att börsnoteras, för att öka intresset bland investerare utanför bokbranschen. Läs mer om det här.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.