Tillbaka

Stora ökningar för e-handeln i jul

2021-01-14
av Kalle Laxgård

Både Adlibris och Bokus såg siffrorna rusa under julhandeln. För båda näthandlarna hamnade försäljnignen omkring 50 procent över de för året innan.

– Vi hade ett otroligt starkt sista kvartal och ett otroligt starkt 2020, säger Jonas Karlén, vd för Adlibris.

E-handelns framgång under 2020 skulle hålla i sig året ut. Pandemin, som fått människor att hålla sig hemma och politiker att utfärda restriktioner, fick fler kundgrupper att söka sig till nätet för att göra sina inköp. Inte minst i den annars trängseltäta julhandeln.

För Adlibris kom ökningen för november och december att bli drygt 50 procent, säger Jonas Karlén.

– Vi hade faktiskt öppet för beställningar till klockan 12.00 den 23 december. Bor du i ett storstadsområde kunde du få leverans på morgonen 24 december hem till dörren. Jag gjorde det själv för att testa och paketet kom som det skulle, säger han. 

Adlibris kopplade på flera nya leveranssätt under hösten, och enligt Jonas Karlén fungerade både logistiken och försäljningen som den skulle under högsäsongen. 

Det gjorde den även för Bokus. 2019 präglades företagets julhandel av stora logistiska problem med utebliven försäljning som följd.

– Så det var skönt att se att vi i år klarade av också ett riktigt stort tryck. Men med förra året färskt i minne var vi väldigt försiktiga med vad vi lovade. Jag tror vi lovade leverans före julafton om man beställde före 16:e eller 17:e, vilket gjorde att försäljningen efter droppade av. Det är möjligt att vi hade kunnat lova mer, men det är många parametrar i det där, säger Maria Edsman, vd för Bokhandelsgruppen.

Strax före jul låg försäljningsökningen på över 50 procent mot och cirka 30 procent över julen 2018. Att Adlibris höll öppet närmare inpå jul kommenterar Maria Edsman med att Bokus arbetar på att få fram bättre leveransalternativ.

– Och det kommer vi att få. Men vi ville inte addera nyheter precis före jul och riskera att upprepa något som inte blev bra i fjol. Nu ville vi ha en stabil lösning.

För Bokhandelsgruppen, där Akademibokhandeln ingår, innebar julhandeln 2020 ”en dramatisk kanalförskjutning” mot e-handeln, säger Maria Edsman. Restriktionerna gjorde att många av de som vanligen besöker Akademibokhandelns butiker dagarna före jul inte dök upp. Ett exempel på kanalförskjutningen att akademibokhandeln.se ”ökade flera gånger om”, om än från betydligt mindre tal än Bokus.

– Det är väldigt roligt att se. Att när befolkningen ska vara lydig och inte trängas i butik, då handlar många där istället, säger Maria Edsman. 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.