Svenskarna inte inspirerade av Amazon

Företagen Epinon och Ipaper har undersökt 6 000 européers shoppingvanor på nätet. Enkäten visar att svenskarna inte är spontanshoppare och att de tycker att Amazon är rätt tråkiga.

Publicerad

Undersökningen, The behavior of Online Shoppers har besvarats av 6 000 européer i sex länder, förutom Sverige: Tyskland, Storbritannien, Nederländerna, Frankrike och Italien. Bland annat visar den att endast 12 procent av svenskarna tycker att Amazon är inspirerande, skriver Ehandel.se. Det europeiska snittet på den frågan var 51 procent. I Sverige är dock Amazon nyetablerade, vilket kan väga in i svaren. En annan siffra som sticker ut i enkäten är att svenskarna spontanshoppar mindre än konsumenter i de andra länderna, 31 procent spontanshoppar mot snittet på 42 procent.

Vill du läsa vidare?

Teckna en digital prenumeration för att ta del av denna artikel och allt annat på Svb.se.

Helår Digitalt

1480 kr

Köpa

Prova på 2 månader

199 kr

Köpa

Powered by Labrador CMS