Tillbaka

UR ARKIVET: Starka känslor kring non-books – ansågs osympatiskt

2022-07-19
av Kristian Lönner
Foto: Unsplash/ Länsmuseet Gävleborg

SvB 70 år. Bokhandelns övriga sortiment har väckt starka känslor under lång tid. 1966 diskuterades frågan i SvB och kritiker menade då att det var både tvivelaktigt och osympatiskt att fylla bokhandeln med fler varor än böcker.

I augustinumret 1966 initierade SvB en debatt kring bokhandelns övriga sortiment. Begreppet non-books var inte myntat ännu utan det var sortimentsspridning man talade om. Grammofonskivor, leksaker, klockor, foto, papper och pennor var några av produkterna som bokhandeln då testade att sälja.
Förespråkarna lyfte att ett bredare sortiment stärkte bokhandeln ekonomiskt.
– Jag tror att om vi bokhandlare ska vara med i dansen så får vi utan rädsla experimentera både med pipor, klockor, grammofonskivor och annat, menade en av debattörerna.

Andra var betydligt mer kritiska. Gustaf Hallberg, som drev bokhandel i Gävle, fann idén att utmana annan specialhandel rent olustig.
– Jag finner tanken på sortimentsspridning både tvivelaktig och osympatiskt. Det är osunt att kanske behöva slåss med en aktad och respekterad kollega – en urmakare som väl sköter sin kundkrets – bara för möjligheten att sälja en eller annan klocka, sade Gustaf Hallberg till SvB.

Gustaf Hallberg varnade också för att att bokhandeln själv kunde hamna under samma press.
– Hur skulle det gå om varenda livsmedelsbutik i landet började föra kokböcker? Det skulle ovillkorligen innebära en minskning av mina egna möjligheter som fackbokhandlare att omsätta dessa böcker.

På den punkten var Gävles bokhandlare onekligen något på spåren.

Svensk Bokhandels historia går tillbaka ända till 1852 då man på bokhandelsmötet i Stockholm tog beslut om att starta en tidning. Vid nyår kom det första numret ut med titeln Intelligensblad för Svenska Bokhandeln. Tidningen kom senare att byta namn till Svensk Bokhandelstidning men utgivningsbeviset från 1852 förblev detsamma, även efter att tidningen vid årsskiftet 1951/52 slogs ihop med tidningen Bokhandlaren och fick namnet Svensk Bokhandel.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.