Tillbaka

"Väldigt speciellt att det var så tomt"

2021-09-28
av Kalle Laxgård
Foto: Johan Sandholm

Ödsligt – men också trevligt att ses igen. Så kommenterar branschen den förhoppningsvis sista pandemiska bokmässan.

Pelle Andersson, vd för Ordfront, menar att året Bokmässa kändes ”rimligt bra”.

– Förväntningarna hade man ju ställt ner. Vi trodde inte att det skulle vara massa tusen i seminariehallarna. Vi visste om prisläget, pandemin och den allmänt konstiga känslan inför. Vi förstod att det skulle vara glest.

Sedan i torsdags har bilder på tomma mässhallar och fåtal människor i enorma seminariesalar tankats ut i sociala medier. Ordet ”ödslighet” har använts och kulturtexter konstaterat det är först när människorna är borta som man förstår hur stora Svenska mässans hallar faktiskt är. I en kritisk text i Expressen skrev Victor Malm att: Kanske måste inte litteraturbranschen sitta i knät på ett eventbolag i Göteborg?”

Trots att han var beredd på förutsättningarna inför årets hybridmässa blev det ett chockartat första intryck även för Pelle Andersson.

– Det var ju en skräckupplevelse. När jag kom dit i torsdags morse blev jag orolig: ”Om jag faller ner här med hjärtinfarkt kommer jag aldrig att bli hittad igen”. Ingen skulle höra om jag ropade. På Bokmässan kan ingen höra dig skrika – det var den känslan, säger Pelle Andersson.

Men sedan blev det bättre, säger han. Branschfolk och författare fyllde på. Kollegor började springa på varandra på mässgolvet.

– Man kunde ha möten ordentligt och för en gångs skull fanns det tid att sitta ner och prata med någon och ha trevligt. Eller träffa Bokmässans ledning. Bokmässan är ovärderlig för att träffa människor. 

Även Lasse Brahme, vd på Bokfabriken, nänner bristen på folkhav. Men även att exempelvis Crimetime-delen kändes relativt välfylld. 

– Det blir ju väldigt speciellt att det var så tomt. Samtidigt hölls det många givande seminarier och allt var proffsigt uppstyrt. Vi är positiva, sammanfattar han upplevelsen.

Att veta med sig att de glest bevittnade samtalen samtidigt sändes via Bokmässan Play ökade känslan av relevans på plats, anser Lasse Brahme. 

När Bokmässan summerade biljettförsäljningen hade drygt 6 700 besökare varit på plats, medan 10 000 pass sålts till den digitala tjänsten. 

Även Grethe Rottböll, ordförande för Författarförbundet, lyfter Play-tjänsten. 

– I år tyckte vi att vår författarscen var särskilt viktig eftersom den ligger kvar på Bokmässan play och att man under lång tid kan föra ut det man tycker är viktigt, säger hon.

Enligt henne drabbades många författare av den uteblivna bokförsäljningen på mässan. Men kanske var ödsligheten på plats också nyttig, fortsätter hon.

– Som Ullgren skrev i Dagens Nyheter: Så här är det i digitaliseringens tidevarv. Alla sitter på Teams och det blir inga samtal. Det blev lite av en sinnebild på vart litteraturen är på väg – eller helst inte är på väg – och att vi behöver samtal, menar Grethe Rottböll.

Även förlagens kostnader för mässan har hamnat extra mycket i skottgluggen i år. Många förlag nämner hur det blev tydligt vilka summor de sparade i fjol, när mässan var helt digital. För många har pandemin skapat nya tankemönster.

På frågan vad som krävs för att det ska vara värt att lägga pengarna på Bokmässan nästa år, svarar Pelle Andersson: 

– Det handlar ju om hur vi på förlagen vill göra det så bra och billigt som möjligt. Vi själva behöver fundera på vad som är viktigast för Ordfront/Galago med att vara på mässan. Galago kränger så sjukt mycket böcker, för Ordfront är det seminarieverksamheten och att ha våra författare där. Där är ju Play bra. Men då måste kostnaderna trimmas till det också.

Han anser att man nu måste ge Bokmässan tid att reflektera över de två pandemi-mässorna och att tänka framåt. Det tycker även Lasse Brahme.

– Men när man varit borta från Mässan känner man en avsaknad, man förstår vad den betyder. Mässan är också som en kickoff, den har en funktion som är starkare än jag förstått tidigare. Jag känner att investeringen är värd det även om den är kostsam, säger han.

Också Jenny Bjuhr Berggren, marknadschef på Bonnierförlagen, stämmer in i den blandade bilden av trevligt branschmingel och en märkliga känsla från tomma mässhallar.

På frågan om två år utan ”vanlig” Bokmässa gett någon insikt om önskan om förändring, skriver hon i ett mejl:

– Jag och många med mig tror jag saknade myllret av bokentusiaster detta år och ser fram emot återkomsten av en stor mötesplats för författare, läsare och branschfolk. Med det sagt så är både vi och Bokmässan många erfarenheter rikare, på gott och ont, efter pandemin och det känns självklart att dessa lärdomar behöver tas i beaktande i planeringen av nästa års arrangemang.

I en kommentar på DN Kultur skriver Bokmässan att det som arrangörer varit smärtsamt att se bilderna på tomma mässhallar som pumpats ut i media. I texten lyfter de även att många bra samtal hållits och att Play-tjänsten fram till i söndags kväll hade 90 000 visningar med i genomsnitt 20 minuters sändningstid. 

”För oss var därför den totala besökssiffran, drygt 6 700 personer, efter de fyra mässdagarna i nivå med både förväntningar och restriktioner. De stora ytorna som uppfattades som gigantiskt överdimensionerade, också av oss, var en förutsättning för att genomföra Bokmässan med publik. Alternativet var inte en folkfest. Det var att ställa in”, skriver Bokmässan.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.