Tillbaka

Vill se bättre försäljningsmöjligheter

2020-11-19
av Matilda Källén
Bokmässan 2020 var helt digital.
Bokmässan 2020 var helt digital.
Foto: Natalie Greppi

Bra upplägg och innehåll men otillräckliga möjligheter till bokförsäljning. Det är deltagarnas dom över årets digitala Bokmässa. 

I år genomfördes Bokmässan i Göteborg på den digitala tjänsten Bokmässan Play 24-27 september. Drygt en och en halv månad senare har tjänsten haft sammanlagt 600 000 visningar, varav cirka 228 000 efter att evenemanget satte punkt, enligt ett pressmeddelande.

De flesta av tittarna har befunnit sig i Norden, 32 procent av dem är män och 25 procent har inte besökt Bokmässan förut.

– Vi tolkar det som att vi har nått en stor ny publik med Bokmässan Play vilket var vår förhoppning, säger Bokmässans programchef Oskar Ekström i pressmeddelandet.

I en enkät uppger 90 procent av tittarna att den digitala mässans upplägg var bra eller mycket bra. 86 procent är lika nöjda med innehållet. 

Av mässans samarbetspartners svarar 95 procent att programmet som helhet var bra eller mycket bra. Däremot är de skeptiska till hur Bokmässan Play möjliggjorde för försäljning. Bara 8 procent anser att mässan erbjöd en bra möjlighet till bokförsäljning och 27 procent uppger att de vill se en förbättring på det området.
 

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.