Tillbaka

Om Amazon etablerar sig i Sverige

2010-10-15
av Lasse Winkler
Är Amazon på väg in i Sverige? I veckan skrev tidningen Market det. De citerade i sin tur ett nyhetsbrev, E-handelstrender, som i sin tur ”hänvisar till trovärdiga källor”. Där kallnar spåret. Det...

Är Amazon på väg in i Sverige? I veckan skrev tidningen Market det. De citerade i sin tur ett nyhetsbrev, E-handelstrender, som i sin tur ”hänvisar till trovärdiga källor”.

Där kallnar spåret. Det finns inga rykten att hitta för den som söker och Amazon själva kommenterar aldrig liknande rykten.


Söker man runt omkring bland i svensk bokbransch – konkurrenter, logistikföretag och möjliga uppköpskandidater – så är svaret ”Nej, ingen kontakt med Amazon”.

Men det betyder inte så mycket. Om Amazon är på väg in i Sverige eller Norden, som E-handelstrender skrev, så är det snarare självklart att det är tyst på marknaden. Skulle Amazon vara på väg in kommer det att ske genom uppköp av lokal kompetens. I det läget ser CD:on ut som den givna kandidaten. CDon, som är närvarande i alla Nordens länder, har varit till salu en längre tid. Men buden har varit för dåliga, så i nästa vecka har MTG kallat till bolagsstämma med en enda punkt på dagordningen: att överlämna CD:on till MTG:s aktieägare och introducera företaget på börsen innan jul.

Om Amazon är på väg in i Norden borde den processen varit avbruten eller vi borde åtminstone känna till att Amazon försökt lägga bud på CD:on men misslyckats.

Det finns fler scenarion att spekulera runt för den intresserade, men syftet med övningen ovan är att lyfta upp frågan på dagordningen.


Oavsett om Amazon ger sig in på den svenska/nordiska marknaden nu eller senare eller om det sker i form av en annan aktör så bör branschen se till att vara förberedd.

För om det händer sker förändringarna i snabb takt. Med en utländsk stor aktör som Amazon förändras spelplanen radikalt. Den svenska marknadens aktörer är ovana vid en så stark aktör, vid Amazons syn på rabatter och villkor och vid deras ointresse för den svenska bokbranschens infrastruktur och överlevnad. Inte så att företag som Amazon vill förstöra den marknad de verkar på – men de känner ingen lojalitet med nationella mönster eller lokala villkor.

 

För en redan nu hårt pressad fysisk bokhandel innebär ett Amazon i Norden värsta tänkbara scenario. För en förlagsbransch som vill fortsätta att ha kontroll över den svenska marknaden är det lika illa.

Rabatter och prisbilder kommer att pressas. E-boken, och Kindlen, kommer att etableras snabbt som ögat. Och prisbilden för e-boken kommer att pressas.
Kort sagt skulle svenska förlag och återförsäljare få anpassa sig till en tempostark aktör som vet hur man får sin vilja igenom.

Bara misstanken att Amazon kan vara på väg in tvingar hela branschen att snabba på förändringsarbetet och kunskapsinhämtningen. Tiden börjar bli dyrbar.