Tillbaka
2010-02-19

På jakt efter perfekt profil

Ekholm & Tegebjer hade en plan när de skulle starta förlag. Den första boken skulle vara känd och ha försäljningspotential. De hittade boken men räknade inte med bokhandelns ointresse.

Lasse Winkler

Ekholm och Mikael Tegebjer pratade länge om att starta förlag under åren de jobbade ihop på Egmont Kärnan. Kenneth Ekholm, med bakgrund inom reklam och marknadsföring, arbetade med att hitta nya titlar och affärsidéer och Mikael Tegebjer ansvarade för utgivningen av serie­romaner för vuxna och lanserade tidningar som Rocky. På Egmont Kärnan var frågan om att nå ut aldrig på agendan, där var det självklart att man hade försäljningskanaler.

Men med ett eget förlag behövde de en tydlig profil, och något som handeln och bokköparna skulle känna igen. De bestämde sig för spänningslitteratur och vad Kenneth Ekholm kallar »mainstreamlitteratur med kvalitet«.

Och den första boken skulle vara en bok som syntes, med chans att få ett stort genomslag.

– Vi hade det. Vi snubblade över Morden i Midsomer med 1, 7 miljoner tittare på tv. Det var vår biljett in, tänkte vi. Vem skulle säga nej till det här?

Bokhandeln, visade det sig.

2008 lanserades de två första titlarna i serien om Morden i Midsomer på bokmässan i Göteborg. Samma helg gick Kenneth Ekholm in på Bokiaägda Wettergrens i centrala Göteborg för att se om de två titlarna fanns inne. Han fick svaret att böckerna inte togs in eftersom de gavs ut på ett litet okänt förlag.

Mikael Tegebjer:

– I bokhandeln frågade de varför inget annat förlag tagit dem, om de var så intressanta?

Förutom böckerna om Morden i Midsomer, nu fyra till antalet, har förlaget satsat på den brittiska författaren Robert Goddard, tidigare utgiven på Norstedts men släppt i mitten på 1990-talet.

Med Goddard fick de till ett ovanligt avtal. Den svenska översättningen av Goddards senaste roman kom lagom till Bokmässan i fjol och var därmed den första utgåvan i världen, till och med tidigare än det engelska originalet.

Kenneth Ekholm:

– Goddard finns ju tillgänglig på engelska och många läser på originalspråk, så genom att vara först erbjöd vi något som inte fanns på marknaden.

Trots det har Goddard varit trög att sälja i bokhandeln även om förstaupplagan på 2 000 exemplar tog slut i julas.

Kenneth Ekholm har en »beef« med bokhandeln:

– Det är skrämmande, när du har så starka varumärken. Hur hade det gått om vi försökt kläcka en debutant? Visst, det är en trovärdighet man får arbeta upp som förläggare. Men det är inte bokhandeln som ska avgöra det. Det är konsumenten. Alla kedjor, utom de små fria bokhandlarna och SF-bokhandeln, struntar helt i det egna varu­märkesarbetet. SF-bokhandeln klarar det genom att de tar in allt. Det är sedan upp till konsumenten att avgöra vad som är bra litteratur.

 

Ekholm & Tegebjer:
Startår: 2008
Hittills utgivet: sex titlar
Omsättning: 730 000 (första året)
Resultat: - 20 000
Bästsäljare: Morden i Badgers Drift (Morden i Midsomer del 1) 3 500 ex
Fick pris av Svenska Deckar­akademin för bästa fackbok: Folkhemmets skuggbilder

2019-05-17

Kartlägger debuten

NÖRDEN: I boken Debutant! skriver sociologen Henrik Fürst om den skön­litterära debuten och dess ställning inom litteraturen. Undersökningen baseras bland annat på Svensk Bokhandels kataloger.

Emma Olsson

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera