Tillbaka

Slut på ökenvandringen

2011-02-18
av Lasse Winkler
Akademibokhandelns nygamla strategi, som vi redogör för i det här numret, bör välkomnas av alla branschmänniskor inklusive konkurrenter. Ingen har haft glädje av Akademibokhandelns...

Akademibokhandelns nygamla strategi, som vi redogör för i det här numret, bör välkomnas av alla branschmänniskor inklusive konkurrenter.

Ingen har haft glädje av Akademibokhandelns ökenvandring de senaste åren. Oavsett vad man tycker om det så är det marknadsledaren som sätter standard i allmänhetens och medias medvetande om vad en bokhandel är eller kan vara.

Akademibokhandelns tidigare strategi har färgat av sig på den offentliga debatten och bidragit till ett negativt skimmer runt böcker och att köpa böcker i bokhandel. Det har också påverkat förlagens vilja att synas i, och intresse av, den fysiska bokhandeln.

Akademibokhandelns uttalade vilja att nu markera sig som en kvalitetsbokhandel är därför av betydelse för intresset för böcker och, på sikt, bokförsäljningen. Det tvingar också, förhoppningsvis, upp konkurrensen på en sund, högre nivå.

 

Det bör också betyda att Akademibokhandeln, som största medlem i Bokhandlare­föreningen, vänder sig till organisationen med krav på en fungerande, offensiv organisation i motsats till åren under förre vd:n Ulf Lindstrand då de ville gå ur.

 

Artikeln i detta nummer av SvB om Akademibokhandelns nya strategi är kort, sammanfattande. Samtidigt har vi på svb.se – exklusivt för våra prenumeranter – en längre intervju med Bo Holmberg om Akademi­bokhandelns vägval och syn på för branschen centrala frågor. Du hittar intervjun som en länk i anslutning till nyhets­artikeln i den digitala versionen av tidningen, som alla prenumeranter har tillgång till.

För att komma åt intervjun måste du aktivera ditt digitaltidningskonto. Gå in på länken i tidningsrutan på svb.se och följ anvisningarna.

I framtiden kommer ni att upptäcka att allt mer av djuplodande artiklar och analyser kommer att lanseras exklusivt i den digitala utgåvan. Varje gång markeras det klart och tydligt i pappers­utgåvan av tidningen.

Samtidigt fortsätter vi att lägga ut nyhets­artiklar på svb.se, tillgängligt för alla.

Är det här rätt väg att gå? Vi vet inte. Ingen vet. Den här problematiken är universell och föremål för långa och svåra interna diskussioner hos alla våra systertidningar runt om i världen. Vi för de diskussionerna också. Vi har en bit kvar innan vi vet vilken väg vi ska välja.

Hör gärna av er med synpunkter och önskemål. Gärna på mejlen: redaktion@svb.se.