Tillbaka
2010-04-09

Tvingades till ny profil

Resan från stor universitetsbokhandel till konventionell landsortsboklåda har varit tuff. Men nu ser Åkerbloms ägare ljuspunkter, till exempel att marginalerna på bokförsäljningen stärkts.

Sara Djurberg

>Åkerbloms bokhandel i Umeå är Norrlands största. I gatuplanet möter pappersavdelningen, en trappa ner breder bokavdelningen ut sig på 700 kvadratmeter butiksyta.

Men lokalerna har blivit för stora. Mats Gyllengahm kallar själv de 1 700 kvadratmeterna för »en skräckinjagande stor yta«. I kontorsdelen innanför bokhandeln på det nedre planet gapar flera rum tomma. Här fanns tidigare avdelningar för tidskrifter, multimedia och läromedel. För 15 år sedan försörjde Åkerbloms universitet, skolor och sjukhus i Umeå med böcker. I dag har dessa kunder i stort sett försvunnit. Under samma period har personalen halverats.

– Det har varit en ansträngande resa både ekonomiskt och mentalt, som jag är stolt över att vi har tagit oss igenom, säger Mats Gyllengahm.

Nu står allmänlitteratur för hälften av försäljningen, papper och kontor för omkring en tredjedel och kursböcker för en femtedel. Men kurslitteraturförsäljningen ökar, trots konkurrensen från nätet. Akademibokhandelns minskade sortiment är en förklaring, tror Mats Gyllengahm.

– Det har betalat sig att inte jämföra med nätpriserna utan se till att vi har böckerna i lager. Vi sätter våra priser och är trygga med det. Ibland är vi faktiskt billigare än nätbokhandeln, säger han och tillägger att Åkerbloms direktimporterar de flesta utländska kursböckerna.

Allmänlitteraturen sålde bra tills konjunkturen vände 2008.

– Jag hoppas att det här är över nu och att vi gör ett nollresultat i år, säger han.

Åkerbloms har stärkt marginalerna på böcker de senaste åren, framför allt på backlisten.

– Det avgörande är inte priset, utan att ha rätt bok i lager vid rätt tillfälle. Men tyvärr lever distributörerna inte längre upp till hur det var förr. Då kunde vi beställa en bok från Stockholm på måndag eftermiddag och ha den tidigt på onsdag morgon. I dag gör vi vågen om den kommer onsdag eftermiddag.

Även hanteringen av leveranser har blivit krångligare, anser Mats Gyllengahm.

Hur ser du på framtiden?

– Bokia och Akademibokhandeln har tillsammans satsat uppemot 250 miljoner kronor på att fräscha upp butikerna: det visar att man tror på bokhandeln, säger han.

Själv tror han på det nya Bokiakonceptet med gemensamma kampanjer och butiksutseende, fler frontade böcker och säljutbildningar.

– Vi jobbar med att uppnå fem upp­sökande försäljningar per anställd och dag. Men det viktigaste är ändå att vi utnyttjar att kunden ser oss som experter. Vi kan bli bättre på att fronta böcker, men jag vill inte ta bort för många titlar. Åkerbloms i Umeå ska inte bli Åhléns. Det är en balansgång!

 

Åkerbloms

Bakgrund: Åkerbloms universitetsbokhandel i Umeå har drivits av familjen Gyllengahm i 125 år.

Ägare: Mats Gyllengahm och systern Catharina Gyllen­gahm tog över efter fadern 1988.

Omsättning: 24 Mkr (1 maj 2008-30 april 2009)

Resultat efter finans­netto: – 792 000 kronor

Allmänlitteratur: 11,5 Mkr

Papper- och kontor: 7 Mkr

Kursböcker: 5,5 Mkr

Sortiment: 18 800 titlar

Antal böcker: 48 000

Antal anställda: 15 heltidsanställda

2019-05-17

Kartlägger debuten

NÖRDEN: I boken Debutant! skriver sociologen Henrik Fürst om den skön­litterära debuten och dess ställning inom litteraturen. Undersökningen baseras bland annat på Svensk Bokhandels kataloger.

Emma Olsson

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera