Välkommen till SvB 2.0!

Oavsett om du fått tidningen i brevlådan, hittat den i stolsryggen på SJ, kommit över ett exemplar på Bokmässan eller fått nummer 14 levererad till ditt rum på Gothia Towers, så är jag väldigt glad för att just du läser just nu.
Vi har genom olika aktiviteter nästan tredubblat upplagan för att så många som möjligt ska få chansen att läsa vår första månadstidning.
Och vill du veta vad som verkligen är bäst med Svensk Bokhandel ska du bläddra fram till sidan 6. Där kan du bekanta dig med vår redaktion. Det är en ära att få jobba med så kunniga journalister som tar vårt bevakningsområde, bokbranschen, och våra läsare, på stort allvar och jobbar stenhårt för att vara nyhetsledande – både i pappersform och på nätet.
Är du en van läsare av Svensk Bokhandel kommer du lägga märke till att tidningen blivit tyngre i handen. Vi har lagt på antalet sidor och breddat med en del nya moment. Men vi känner oss så trygga i det vi gör att vi valt att förädla tidningen. Innehållet kommer först. Formen hjälper helt enkelt till att presentera journalistiken. Vi är glada för att våra ägare värdesätter vårt oberoende sätt att arbeta i dessa tider av så kallat content.
Så ta chansen att prova på Svensk Bokhandel i fem nummer och håll dig uppdaterad om bokbranschen med oss – både i tidningen och på svb.se.
När det gäller våra kataloger över förlagens bokutgivning i Sverige har vi goda nyheter. Avtalet med Bokhandlareföreningen om medarbetarexemplar till dem som jobbar i bokhandeln kommer att omfatta ännu fler anställda från och med nästa katalog: Vårens Böcker.
Så våra kataloger blir den plats där hela branschen möts med årets bokutgivning i fokus.
Många bibliotek har också SvB:s kataloger som enda urvalsinstrument i print. Stockholms stadsbibliotek är ett lysande exempel på hur registret i katalogen och informationen i annonserna används när det tas beslut om vilka böcker som ska köpas in till fler än 40 bibliotek i Stockholm.
I dagarna går vi in i ett pilotprojekt med Stockholms stadsbibliotek, där hundratals anställda kommer att få ett personligt medarbetarexemplar av den senaste katalogen. Under de här diskussionerna har vi också fått nya insikter i hur vi kan utveckla katalogen och ytterligare kunskap om vilken information förlagen bör ha på sina annonssidor för att attrahera inköpare.
Det är riktigt roligt att vi redan ökat upplagan på katalogerna med 40 procent och att vi fortsätter nå ut till rätt målgrupper mycket bredare.
Men det här får vi återkomma om.
Nu ska vi på redaktionen leta nyheter på Bokmässan i Göteborg. Tipsa gärna om det finns något vi borde skriva om.
Och håll utkik efter resultatet på svb.se!
Vad tyckte du om artikeln?